HomeNieuwsBedrijven en personenImpress Hoogeveen profiteert van Aziatische vraag naar melk

Impress Hoogeveen profiteert van Aziatische vraag naar melk

Niet álle metaalbedrijven zuchten onder de economische crisis. Impress in Hoogeveen – 320 werknemers – levert blikverpakkingen aan fabrikanten van melkpoeder en babyvoeding. En die doen het goed, mede dankzij de nog altijd toenemende vraag vanuit Azië. De nasleep van de kredietcrisis raakt ook de metaalsector. Maar niet álle metaalbedrijven zitten in de hoek waar de klappen vallen. Blikproducent Impress in Hoogeveen – 320 werknemers – levert aan makers van melkpoeder en babyvoeding.

“In West-Europa is die markt tot nog toe stabiel gebleven, terwijl vanuit Azië de vraag nog altijd met meer dan 5 procent per jaar toeneemt. Daar profiteren wij indirect van mee”, zegt Dirk Spithoff, locatiedirecteur van Impress in Hoogeveen.

Dit jaar rolt in Zuidwest-Drenthe dan ook een recordvolume van bijna 200 miljoen blikverpakkingen van de lijn. De fabriek aan de Prins Hendrikstraat is onderdeel van Impress' businessunit Dairy & Custom, die weer deel uitmaakt van de divisie Specialities. Dairy & Custom telt twee vestigingen in Nederland: behalve die in Hoogeveen is dat een fabriek in Doesburg, die is gespecialiseerd in blik voor sigarendozen. Binnen de hele divisie werkt ‘Hoogeveen' het nauwst samen met de Impress-vestiging in Leeuwarden, maker van verf- en spuitbussen. De Friezen laten in de recentelijk gemoderniseerde lakkerij/drukkerij van het Hoogeveense zusterbedrijf alle drukwerk maken dat op hun bussen komt.

Impress Hoogeveen heeft grote klanten. Klanten met naam, zoals Danone en Friesland Campina. Die inderdaad bij economische tegenwind niet snel omver waaien, omdat we toch altijd willen blijven eten en drinken. Meer beducht is men in Hoogeveen voor de sterk op- en neergaande wereldmarktprijs van staal. Spithoff: “Door de enorme vraag op de wereldmarkt, gevolg van de sterke groei in China, steeg die prijs een jaar geleden met zo'n 40 procent. Je moet dan maar zien dat je dat doorberekent aan je opdrachtgevers. Dat valt niet altijd mee. Er was zelfs even krapte op de markt, we konden überhaupt moeilijk aan blikstaal komen.”

Mede door de recessie is dat probleem nu even verdwenen. Maar vast niet voorgoed, beseft ook Spithoff, sinds drie jaar hoogste baas in Hoogeveen: “Mede hierom zoeken we voortdurend naar manieren om nóg efficiënter te produceren. De afgelopen jaren hebben wij al nieuwe druklijnen en nieuwe bussenlijnen geïnstalleerd. Op dit moment wordt ook de dekselafdeling gemoderniseerd. Investeringen die evenzeer bedoeld zijn om een kwaliteitsslag te maken.” Impress stak maar liefst 14 à 15 miljoen euro in de Hoogeveense vestiging, verminderde er tegelijk wel het aantal banen, met zo'n 25 sinds begin 2006.

Impress Hoogeveen kan weer even vooruit. Dat hij van de concernleiding zo veel geld in zijn fabriek mocht steken, ziet Spithoff als “een duidelijke blijk van vertrouwen” van het bedrijf in blik als verpakkingsmateriaal, ook in de toekomst. Zeker, er zijn kapers op de kust. Zo legt LPF Flexible Packaging in Grootegast de laatste hand aan een nieuw soort folie waarin voedingsmiddelen net zo lang goed blijven als in blik. “Maar blik is 100 procent recyclebaar”, riposteert Spithoff. “En dat argument gaat de komende jaren zwaarder en zwaarder wegen.” Intussen innoveert Impress zelf ook. ‘Shaping' noemt Spithoff de wat kunstzinnig vormgegeven blikken, waarvan een in het oog springend voorbeeld op zijn bureau staat. Een ander zusterbedrijf, in Deventer, levert ze al aan siroopmaker Karvan Cévitam: conservenblik, tweehonderd jaar nadat het werd uitgevonden.

Kijk voor meer informatie op www.impressgroup.com.

Bron: Leeuwarder Courant