HomeNieuwsBedrijven en personenIgepa groeit sterk en start met verkoop van verpakkingsmachines

Igepa groeit sterk en start met verkoop van verpakkingsmachines

Vijf jaar geleden zag Igepa Packaging, de nieuwe afdeling binnen Igepa Belux, het licht. Onder meer dankzij een partnership met het Franse BBA Emballages kreeg deze bedrijfstak niet alleen bij de bestaande Igepa-klanten maar ook bij een resem nieuwe industriële afnemers al snel voet aan de grond. De logistieke ondersteuning van Igepa en de doorgedreven know-how van hun productspecialisten gaven deze noviet het afgelopen jaar verder de wind in de zeilen.

Nieuwe speler

Van scratch een nieuwe bedrijfsafdeling op poten zetten: het is best een uitdaging. Een bijkomend assortiment moet worden samengesteld, leveranciers dienen te worden aangezocht en klanten geprospecteerd. Met behulp van BBA Emballages, de nummer 2 in Frankrijk, wist Igepa dat traject flink in te korten: van bij de start was hun gamma verpakkingsproducten min of meer kant-en-klaar. Sindsdien verdeelt Igepa Packaging secundaire en tertiaire verpakkingen, zoals golfkarton, tapes, rekfolie, krimpfolie, bubbelfolie en verzendverpakkingen ofwel alles wat nodig is om goederen te beschermen en veilig te transporteren.

Verpakkingsmachines

Sinds kort brengt Igepa Packaging ook specifieke machines aan de man zoals palletwikkelaars, dozensluiters, krimpmachines en omsnoeringsmachines. Een uitgebreide folder wordt binnenkort de wereld ingestuurd.

Nieuwe klanten

Vorig jaar groeide Igepa Packaging 30% en dit jaar steeg de omzet zelfs met 35%. En dit ondanks het feit dat de afdeling bij relatief veel bedrijven nog onbekend is. “Als we werk maken van meer zichtbaarheid, is het groeipotentieel enorm”, doet Christophe Van Moortel, Sales Director bij Igepa. uit de doeken. “Er valt nog een groot terrein te ontginnen. Igepa is sowieso een vaste waarde bij bestaande klanten zoals de drukkerijen en het Viscom-cliënteel, maar timmert ook aan de weg bij nieuwe industriële klanten die traditioneel misschien minder tot zijn doelgroep behoren. De ervaring leert dat eens we ons verhaal bij hen kunnen doen, die aanpak meestal succesvol blijkt. Daarvan getuigen enkele mooie referenties die we intussen wisten te verzamelen. Ook de verdere ontwikkeling van de e-commerce, een groeimarkt bij veel van onze nieuwe en bestaande klanten, zorgde dit jaar in het segment golfkartonnen dozen voor een ongeziene toename van 65%. Gezien de relatief korte periode sinds de opstart zijn dat schitterende resultaten, die we de komende jaren nog verder willen zien uit te breiden.”

Bestaande en bijkomende troeven

Een uitvoerig gamma, concurrentiële prijszetting en mensen met know-how zijn voorname pijlers bij het ontrollen van een succesvolle groeistrategie. Met een belangrijke troef diepte Igepa Packaging die verder uit: de logistieke ondersteuning door Igepa. “Zonder supersonische inspanningen te leveren kunnen we 48 uurs- of zelfs een 24-uursservice bieden aan onze klanten. In de verpakkingsmarkt betekent dat een absolute meerwaarde”, vertelt Van Moortel. “Bovendien kunnen we rekenen op onze specialisten in rekfolie: zij gaan langs bij onze klanten, brengen het jaarverbruik in kaart en bekijken hoe één en ander kan geoptimaliseerd worden, zodat Igepa meerwaarde kan bieden op zowel ecologisch als economisch vlak. Binnenkort schakelen we tevens onze eigen technische dienst in voor installatie, onderhoud en service van ons gamma verpakkingsmachines. We merken dat de markt daar nood aan heeft.”

www.igepa.be