Home Nieuws Hoe trekt een etiket de meeste aandacht van de consument?

Hoe trekt een etiket de meeste aandacht van de consument?

etiket2Een etiket dat de aandacht trekt heeft één kleur, een dubbel zo groot lettertype en een vaste plek op de verpakking. Dit bleek uit een onderzoek uitgevoerd door Svetlana Bialkova en Hans van Trijp van Wageningen Universiteit. In Europa voeren beleidsmakers al een heftige discussie over effectief communiceren van voedselinformatie onder andere middels het etiket.

De hypotheses beschreven de verwachtingen van het aandacht trekken via verschillende facetten zoals een groter etiket, enkelkleurig versus meerkleurige etiketten, twee etiketten in plaats van één, een vaste locatie van het etiket op de verpakking en het gebruik van hetzelfde etiket bij meerdere blootstellingen.

Vierentwintig deelnemers met een normaal zicht of gecorrigeerd-tot-normaal zicht en in staat alle kleuren te zien deden mee aan het onderzoek. Als eerste opdracht moesten de deelnemers een logo vinden met daarop de voedingswaarden. Te denken valt aan  met name het ik-kies-bewust logo en de dagelijkse voedingsrichtlijn (GDA). Ten tweede keken de deelnemers of er twee logo’s naast elkaar waren gepositioneerd. Met het drukken op één van de twee knoppen dienden deelnemers zo snel mogelijk vragen over etiketten te beantwoorden.

Het onderzoek bevestigt dat de grootte van het etiket, kleurgebruik en bekendheid met het etiket belangrijk zijn om de aandacht van consument te trekken.

Bron: VMT Online (www.vmt.nl)