Hessing zet grote stappen in reductie plastic met nieuwe verpakking

Bij Hessing vindt men innovatie belangrijk. “Zo passen we onze producten aan op nieuwe eetstijlen en de veranderende smaakbeleving van consumenten. Maar minstens zo belangrijk is innovatie op het gebied van duurzaamheid, we zijn dagelijks bezig met het verduurzamen van onze processen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het reduceren van plastic. Wij verpakken dagelijks groenten, fruit en maaltijdsalades. Welke verpakking we hiervoor gebruiken is van invloed op onze ecologische footprint.”

Voor het verpakken van salades en fruit is PET volgens Hessing de beste keuze. “PET is een soort kunststof dat gebruikt wordt voor onder andere petflessen en andere verpakkingen voor voedingsmiddelen. Ten eerste is PET duurzaam: het is recyclebaar materiaal. Daarnaast heeft PET zeer hoge barrière-eigenschappen. Dat betekent dat de verpakking goed bestand is tegen zuurstof, water, stoom of andere invloeden van buitenaf. Dat is belangrijk voor kwetsbare producten als salades en fruit.”

Voor supermarktketens die Hessing belevert, gebruikt men momenteel een maaltijdsaladeschaal van 80% R-PET. “Deze schaal is gemaakt van 80% gerecycled materiaal en is 100% recyclebaar. Deze nieuwe schaal is niet alleen veel duurzamer, er zijn nog meer voordelen. De PET schaal is heel dun: slechts 0,55 mm tegenover 0,65 mm van de oude schaal. Ook is de nieuwe schaal nog lichter dan de oude: 22,6 gram tegenover 25 gram. En, ook niet onbelangrijk, de nieuwe PET schaal heeft een bredere onderkant waardoor deze beter rechtop blijft staan in het schap.”

Deze duurzame innovatie laat volgens Hessing nu al mooie resultaten zien. “Zo is de plasticreductie per schaal 2,4 gram (-10%), wat op jaarbasis neerkomt op 46.000 kilo plastic minder. En hoewel we daar enorm trots op zijn, blijven we natuurlijk bezig met ontwikkelingen en innovaties op het gebied van duurzaamheid. Ons streven is het gebruik van zo min mogelijk plastic, water en energie.”

www.hessingsupervers.nl