De Beauty Care business unit van Henkel, dat merken als Schwarzkopf op de markt brengt, heeft met behulp van UPM Raflatac haar etiketafval tot nul kunnen reduceren. In 2016 genereerde Henkel in haar fabriek in Duitsland nog meer dan 400 ton gesiliconiseerde cellofaan etiketafval. Door middel van UPM Raflatac's RafCycle recycling concept is de producent van verzorgingsproducten in staat geweest om deze hoeveelheid afval, die gelijk staat aan twintig vrachtwagenladingen, te recycleren.
Het innovatieve RafCycle concept van UPM Raflatac biedt afval van zelfklevende etiketten, dat anders verbrand zou worden of op de stortplaats terecht zou komen, een nieuw leven. In het geval van Henkel verzamelt UPM de gebruikte release liners van etiketten en recyclet ze voor de productie van nieuw grafisch printpapier voor boeken en tijdschriften.
“Samenwerking met partners in onze keten is een sleutelelement in onze duurzame strategie”, legt Greg Douglas (rechts op de foto), Business Development Henkel Europe, uit. “De samenwerking met UPM Raflatac weerspiegelt onze overtuiging dat duurzaamheid onlosmakelijk verbonden is met innovatie en efficiëntie. Door de workshop met UPM Raflatac waren onze experts in staat om nieuwe ideeën te ontwikkelen en verbeteringen door te voeren, met name op het gebied van duurzaam label design.”
“Henkel is voor ons een belangrijke partner en het programma van RafCycle is een essentieel element in onze samenwerking”, voegt Juha Virmavirta (links op de foto), directeur RafCycle oplossingen bij UPM Raflatac, toe. “We zien allebei duurzaamheid als sleutel tot succes en de motor voor innovatie. Ons recycling partnership is een concreet voorbeeld hiervan en ik ben ervan overtuigd dat er in de toekomst nog meer mogelijkheden zijn om onze samenwerking te verdiepen.”
Kijk voor meer informatie op www.upmraflatac.com.