HomeNieuwsHalopack houdt voedsel langer goed

Halopack houdt voedsel langer goed

‘Mooie presentatie', ‘duurzaam' en ‘creëert waarde voor de gehele keten'. Niets dan lof had de jury voor de Halopack, het product dat onlangs de Zilveren Noot van 2012 won. Dat is een van de meest aansprekende prijzen in de verpakkingswereld. De Halopack, een nieuwe verpakking voor voedingsmiddelen (zoals koelvers- en kant-en-klaar-maaltijden), komt uit Almelo en is een product van een bijna volledig Twentse samenwerking.

Het bijzondere van de nieuwe verpakking is dat het twee werelden bij elkaar brengt: die van kunststof en van karton. “Juist omdat wij vier verschillende achtergronden hebben, kunnen we dit soort dwarsverbanden leggen”, zegt Remi de Olde, partner van Packable, het Almelose bedrijf van vier ondernemers die gespecialiseerd zijn in verpakkingsoplossingen. De Halopack is opgebouwd uit een stuk karton dat machinaal tot een open bakje gebouwen wordt. Aan de binnenkant wordt vervolgens een folie aangebracht (‘3D-lamineren'), waarna het bakje afgevuld kan worden met eten en dan gasdicht afgesloten wordt. De binnenfolie kan na afloop makkelijk van het karton getrokken worden, zodat het product geschikt is voor afvalscheiding. “En dat is niet het enige duurzame aan ons product”, zegt De Olde. “We maken gebruik van lichtgewicht gerecycled karton en alle bakjes worden plano, dus plat aangeleverd. Dat betekent een enorme besparing in het vervoersvolume.”

Een ander duurzaam aspect is dat de verpakking het bederf en daarmee onnodige voedselverspilling tegengaat. De Olde: “De binnenfolie en afdichting van de bovenkant zorgen ervoor dat er geen lucht bij kan. Plastic verpakkingen daarentegen zijn altijd iets poreus en door de overdruk wil de lucht dan ontsnappen.” Hierdoor blijft eten in de Halopack volgens De Olde vier keer langer houdbaar dan in kunststof. Dit uit zich niet zozeer in een langere houdbaarheidsdatum – dat past niet in de versbeleving van de consument – maar in een voortraject dat verlengd kan worden. Dat is efficiënter voor de logistieke keten. De Halopack – de naam is afgeleid van de beschermende halo (lichtkring) om heiligen – is hittebestendig en kan in diepvriezer en magnetron. “Maar de buitenkant voelt na verwarming niet heet aan”, zegt De Olde. “Dat komt door het isolerend vermogen.” Voor de handel heeft de Halopack volgens de directeur nog een paar voordelen. “Het biedt schaponderscheiding. Zowel de binnen- als de buitenkant is te bedrukken, zodat vlees en groente beter gepresenteerd kunnen worden. En omdat het van vooral natuurlijke grondstoffen is gemaakt, zal de ecobewuste consument het eerder van het schap pakken. Ook is de prijs vergelijkbaar met die van kunststofbakjes.”

De verpakking wordt overigens niet als compleet bakje aangeleverd aan de voedselverwerkende industrie. De kartons en het folie worden in die bedrijven zelf door een speciaal ontwikkelde machine tot bakjes gebouwen. Er komt geen lijm aan te pas. Het bakje is uiteindelijk bijna een volledig Twentse vinding geworden, met inbreng van bedrijven uit de machine-industrie en de karton- en kunststofwereld, de Universiteit Twente en de Wageningen Universiteit. Packable heeft het Halopack-bakje op drie onderdelen laten patenteren. De ontwikkeling is nu zover dat de Halopack ‘retail-ready' is. Een grote supermarktketen heeft al toegehapt en gaat de Halopack nog voor de zomer als verpakking voor zijn koelversmaaltijden introduceren. Verder is er al wereldwijd interesse voor de noviteit, zeker nadat het bakje nog twee trofeeën in de wacht sleepte: de Packaging Innovation Award 2012 en de Worldstar 2013. “Een deskundige noemde het al de paperclip van de verpakkingswereld”, zegt De Olde trots.

Kijk voor meer informatie op www.packable.nl/halopack.

Bron: Twentsche Courant Tubantia/De Ondernemer/Inno Food