HAK opent nieuwe fabriek voor productie van populaire stazakken

Groentefabrikant HAK neemt in Giessen een nieuwe fabriek met een volautomatische hoogwaardige stazakkenlijn in gebruik voor stazakken variërend van 100 ml (circa 100 gram) tot 2 liter (circa 2 kg). Ofwel porties voor één persoon tot grootverbruik voor professionele keukens. De nieuwe stazakkenlijn is onder andere geschikt voor het afvullen van een breed pallet aan producten zoals (enkelvoudige) bonen, bonenmixen, bonenschotels, (pasta)sauzen, soepen, samengestelde groenteschotels, groentemixen, enkelvoudige groenten en zogenaamde saladeverrijkers.

HAK heeft de stazakkenlijn al in gebruik sinds begin september en draaide de afgelopen tien weken proefproducties. Het bedrijf startte eind 2015 met de verkoop van bonen in stazak die in korte tijd immens populair zijn geworden onder een voornamelijk jongere doelgroep (20-35) en moderne eters. Sindsdien verkocht HAK, die tot voor kort de stazakken met bonen liet afvullen bij een externe leverancier, al meer dan 12 miljoen zakken, goed voor zo’n 15 miljoen euro omzet. De HAK stazakken zijn inmiddels ook in België en Duitsland, ondersteund door mediacampagnes, succesvol geïntroduceerd.

Timo Hoogeboom, CEO van HAK, spreekt van een in de markt unieke fabriek, die technologisch geavanceerd is en oneindig veel mogelijkheden biedt om een brede variëteit en hoge kwaliteit producten in stazakken af te vullen. Niet alleen voor het HAK-merk, maar straks ook voor producten van een select gezelschap klanten in retail en foodservice, op specificatie en onder hun naam.

“We zijn de eerste in de markt met deze technologie en kunnen opschalen naar serieuze volumes en talloze product-markt combinaties. Dat geeft ons naast first mover in de markt eveneens de mogelijkheid om cost leader te worden. En dat maakt ons interessant om samen te werken bij de co-creatie van producten met strategische klanten, zowel binnen onze huidige segmenten als ook daarbuiten. Binnen HAK kunnen we dit feilloos combineren met onze kennis van concept- en culinaire productontwikkeling.”

De officiële ingebruikname is voor HAK een belangrijk keerpunt op de strategische koers die het bedrijf sinds 2012 heeft ingezet. “De nieuwe fabriek is een afronding van de eerste fase van onze strategische transformatie sindsdien. Het is een belangrijk moment op weg naar onze missie mensen te helpen gemakkelijker en lekkerder, altijd en overal, meer groenten en peulvruchten te eten. Daarom differentiëren we naar nieuwe en andere verpakkingsvormen zoals stazakken en productcategorieën zoals koelvers”, zo stelt Timo Hoogeboom.

Lees verder

DELEN