De Gouden Noot 2012 is gewonnen door HAK en Plato product consultants met het HAK 1-2-OPEN deksel. Dit maakte juryvoorzitter prof.dr. Onno Omta bekend op dinsdagavond 2 oktober tijdens het 9e NVC Verpakkingsinnovatie Diner in het Holland Casino te Utrecht. Hij sprak namens de twintigkoppige jury, die drie volle dagen bijeen is geweest, verdeeld over twee jureringsrondes, om tot haar eindoordeel te komen.
Juryoordeel
Deze innovatie betekent een drastische verbetering van het gebruiksgemak bij het openen van potten. Dit gaat ons leven als consument veranderen! Verder is het toepassen van de vinding in de keten uitstekend doordacht; zo is zelfs de bodem van de glazen pot veranderd om de stapelbaarheid intact te houden. De productie van het deksel is ook innovatief; de twee delen worden uit één blenk gemaakt met een minimaal verlies van materiaal. De innovatie scoort uitstekend op alle drie de duurzaamheidskenmerken. De pot is makkelijk te openen en het product is zichtbaar (People). Lang(er) houdbare conserven helpen bij het tegengaan van voedselverlies. De gebruikte materialen zijn recyclebaar en worden ook gerecycled (Planet). Retailers, levensmiddelenfabrikanten, verpakkingsleveranciers en recyclers mogen allen rekenen op voldoende rendement (Profit). Het woord ‘potdicht' kan nu inderdaad geschrapt worden uit het Nederlandse woordenboek.
Zilveren Noot
Het Zilver was voor Packable b.v. met HALOPACK. Het begasbare karton van deze verpakking is een breed inzetbare verpakkingsinnovatie, die in de hele keten is doordacht. Producten als vlees, vis en salades krijgen een mooie presentatie met een verbeterde milieu-performance in combinatie met het toepassen van een beschermende atmosfeer. Dit alles is mogelijk gemaakt door een unieke, vrij eenvoudige machine waarmee de bakjes driedimensionaal gelamineerd worden. Dankzij de easy-peel techniek kunnen folie en karton na gebruik weer gescheiden worden. In termen van duurzame ontwikkeling biedt de HALOPACK convenience (People), productbescherming door begassing en een verantwoorde inzet van verpakkingsmaterialen (Planet) en een verpakkingssysteem dat waarde creëert voor de gehele keten (Profit).
Bronzen Noot
De Bronzen Noot ging naar Pack-Age van DSM. Een belangrijke illustratie van de meerwaarde die verpakkingen kunnen bieden – en dat dan ook nog in een conventionele sector als de kaasindustrie. Deze innovatieve folie verbetert het rijpen van kaas, verhoogt de houdbaarheid en vermindert de productverliezen die samenhangen met het aanbrengen van en vervolgens weer verwijderen van de korst. De hele supply chain van kaas is meegenomen. Vergeleken met de gecoate kazen levert de folie een hogere opbrengst met gebruik van minder materiaal. Vergeleken met foliekazen is er een eindresultaat met hogere waarde en kwaliteit. Qua duurzame ontwikkeling staan de seinen ook op groen. Er gaat minder kaas verloren omdat het ontkorsten verdwijnt (Planet), er gaat minder werk zitten in het aanbrengen en weer verwijderen van korsten (People) en de waarde van de kaas neemt toe door de betere rijping (Profit).
Zeven van de in totaal veertig inzendingen haalden evenals de winnaars van Goud, Zilver en Brons de finale van deze 26e editie van de wedstrijd. Deze finalisten waren:
- Coca-Cola PlantBottle® – Coca-Cola Enterprises Benelux
- Easy Scoop – Ardagh Group
- OptiLift® Family – Ardagh Group
- Interactieve Verpakking – Vignet’D
- Naber Easy Lid Sysem – Naber Plastics en Sealpac
- Gambo MiniMax – Gambo Mat. Handling
- PaperFoam Paaseierenverpakking – PaperFoam
Kijk voor meer informatie op www.degoudennoot.nl.