Haarshop heeft een geheel nieuw logistiek Arbologic concept omarmt, waarbij het vertrekpunt ‘De Mens Centraal' goed tot uitdrukking komt. Logitrade en EVC hebben bij de Haarshop een logische logistieke flow toegepast met meer aandacht voor de ergonomie en efficiency. Haarshop heeft het innovatieve en flexibele orderpicksysteem LogiMore in gebruik genomen, dat is ontwikkeld door Logitrade in Rossum. Tegelijkertijd is de ergonomie aangepakt met de plaatsing van werkplekken van EVC, met alle hulpmiddelen zoals computerscherm, printer en verpakkingsmateriaal binnen handbereik.
Guido Pleiter, directeur/eigenaar van de sterk groeiende webshop Haarshop.nl, geeft aan: “We hebben een flinke stap vooruit heeft gezet in het efficiënter verwerken van de vele webshop opdrachten. Juist op het moment dat de dagelijkse stroom aan opdrachten flink toeneemt.” In het centraal magazijn van de Haarshop Duiven is men sinds kort met de nieuwe opzet gestart. Vanuit Duiven worden dagelijks vele consumenten beleverd met de verschillende soorten Hair & Care producten, van een flink aantal bekende merken, waar onder Balmain, Sebastian, Revlon, Kérastase, Wella, L’Oréal, Schwarzkopf, Tigi, Goldwell, Redken, BaByliss, Kyone, Wahl, Jaguer en Tondeo.
Het nieuwe orderpicksysteem en de ergonomische werkplekken, welke door Logitrade en EVC bij de Haarshop werden geïmplementeerd, moesten aan een aantal stringente eisen voldoen. “Het terugdringen van de retourstroom was één van de belangrijkste wensen, om de klanttevredenheid en de dienstverlening naar een hoger plan te tillen. Waar in het verleden nog zeker 2,5% van de orders retour kwamen is aan deze kwaliteitsverbetering al binnen veertien dagen, na de invoering van het systeem, voldaan”, aldus Pleiter.
Een andere eis was het vereenvoudigen van het proces. “Ook aan het simpel verwerken van de vele klantspecifieke opdrachten is voldaan, door met de LogiMore software draadloos met batchpickkarren en barcodescanners te communiceren. Met de Scango-Cart voor vijfentwintig orders tegelijk door het magazijn te lopen en elk artikel met de ScanWatch te laten toewijzen aan een order op de kar”, aldus Pleiter.
Volgens Pleiter is er met de nieuwe werkplekinrichting ook voldaan aan een gekoesterde wens van de dames in het magazijn, om overzichtelijk en snel de orders te kunnen verwerken in het systeem. “Logitrade en EVC zijn erin geslaagd om in korte tijd ons proces simpeler, flexibeler, sneller, efficiënter en foutloos te maken. Waarbij ook nog eens flinke besparingen zijn te verwachten”, aldus een enthousiaste Pleiter.
Het orderpicksysteem werkt met de applicatiesoftware (LogiMore). Via eenvoudige file transfer worden de opdrachten gedown- en geuploadt naar het bovenliggende WMS systeem van Haarshop. De orderpickers krijgen hun opdrachten via de, aan het W-Lan netwerk gekoppelde, ScanWatch (opdrachtenhorloge), waarbij alléén die informatie wordt gegeven die op dát moment nodig is.
Het aantal te pakken producten dient te worden uitgesorteerd in de Scango-Cart, die in het geval van Haarshop met 25 uitsorteerposities is uitgerust. De Scango-Cart is een batchpickkar, die tot 64 uitsorteerposities kan bevatten. Deze batchpickkar is eveneens gekoppeld aan het W-Lan netwerk. Op de locatie waarnaar uitgesorteerd dient te worden, brandt een LED-indicatie.
De producten worden uitgesorteerd in de juiste locatie en ter bevestiging wordt de barcode gescand. Direct hierna wordt de volgende opdrachtregel zichtbaar op de ScanWatch. Het systeem is ook uitermate geschikt om foutloos in te ruimen en retouren te verwerken. Als afsluiting geeft Pleiter aan dat het orderpicksysteem, in de huidige vorm, heel eenvoudig kan meegroeien met de toekomstige wensen van Haarshop.
Kijk voor meer informatie op www.evc-verpakking.nl of www.logitrade.nl.