HomeNieuwsKao richt zich op duurzame verpakkingen bij herlancering Guhl

Kao richt zich op duurzame verpakkingen bij herlancering Guhl

De Japanse fabrikant van consumptiegoederen Kao kiest bij de herlancering van zijn traditionele merk Guhl voor duurzame verpakkingen. Sinds het begin van het jaar zijn de iconische shampoo- en conditioner flessen van het bekende haarverzorgingsmerk op de markt met een nieuw verpakkingsconcept: de shampoo flessen van Guhl bestaan voor 50% uit gerecycled polyethyleentereftalaat (rPET) terwijl de conditioner flessen voor 100% uit polypropyleen (PP) bestaan en dus volledig recyclebaar zijn. Guhl is het eerste Kao-merk in Europa dat de nieuwe wereldwijde duurzaamheidsstrategie van het bedrijf voor groenere verpakkingen implementeert.

Kao stelt dus niet alleen nieuwe normen voor duurzame verpakkingen op de Europese schoonheidsmarkt, maar ook voor de samenhang van duurzaamheid en een luxueuze uitstraling van zijn producten. De verpakkingsontwikkelaars van het Kao European Research Laboratory (EURL) in Darmstadt wilden geen compromissen sluiten op het vlak van kwaliteit, vooral niet voor de transparante iconische shampoofles van Guhl. “Ons doel was om een zo hoog mogelijk percentage rPET te gebruiken zonder kleurvervalsingen te accepteren die gebruikelijk zijn bij rPET”, aldus Daniel Nebe, teamleider van de verpakkingsontwikkeling Mass Products bij Kao.

Met de 15 miljoen flessen die wereldwijd per jaar worden geproduceerd, kan Kao bijna 780 ton CO2, meer dan 520.000 liter water en 180 ton PET besparen door gebruik te maken van rPET. Daniel Nebe vervolgt: “Alle verpakkingsonderdelen van de conditioner fles zijn van hetzelfde materiaal gemaakt zodat de flessen en doppen volledig gerecycled kunnen worden.’”

De Japanse fabrikant van consumptiegoederen is al sinds de oprichting 130 jaar geleden betrokken bij milieubescherming en duurzaamheid. Kao is al vele jaren toonaangevend op het gebied van preventie en reductie van plastic verpakkingen, vooral in de thuismarkt Japan. Zo kon Kao in Japan de toepassing van plastic met 74% verminderen door onder meer zijn gepatenteerde navulverpakking, het zogenaamde Raku-Raku Eco Pack, te gebruiken. In de toekomst zal Kao verdere innovaties uitbreiden om kunststoffen te vermijden binnen zijn 4R-programma: Reduce (reduceren), Replace (vervangen), Reuse (hergebruiken) en Recycling.

www.kao.com