Eind vorig jaar is in Nederland een nieuwe handleiding voor het GS1 label geïntroduceerd. Dit is een vertaling van de handleiding van GS1 Global Office ‘GS1 Logistics Label Guideline'. Deze is nu vernieuwd: regels die eerst nog alleen voor Nederland golden, zijn nu officieel onderdeel van de internationale richtlijn. Het gaat om regels met betrekking tot houdbaarheidsdata, eindbestemming en de plaats van labels op grotere logistieke eenheden.
Wat betreft houdbaarheidsdata mogen producten met twee verschillende TGT/THT's op één ladingdrager worden geleverd mits de ‘oudste' TGT/THT-datum (d.w.z. de datum die het eerst bereikt wordt) op het GS1 label vermeld wordt. Voor de eindbestemming geldt dat als een heterogene verzendeenheid via cross docking wordt geleverd, dan wordt naast de SSCC (AI (00)) ook de GS1 adrescode (van bijvoorbeeld het filiaal), de AI (413), op het GS1 label vermeld. Het advies is om in het bovenste gedeelte van het label ook de NAW-gegevens van de eindbestemming te vermelden. Met betrekking tot de plaats van labels op grotere logistieke eenheden wordt één label gebruikt op rijdende ladingdragers (zoals rolcontainers) en twee labels op niet-rijdende ladingdragers (zoals pallets).
De standaard die in de handleiding wordt beschreven is nu echt internationaal toepasbaar. Volgens GS1 is dit een belangrijke stap in het faciliteren van handel voor Nederlandse bedrijven in het buitenland.
Kijk voor meer informatie op www.gs1.nl.