De Kweker, groothandel in levensmiddelen voor horeca en detailhandel, heeft onlangs nieuwe klapkratten geïmplementeerd in hun orderpick- en distributiesysteem. Schiphorst Transport- en Opslagtechniek uit Deventer tekende voor de levering van de 32.000 klapkratten. De Kweker werkte voorheen met een verzameling van diverse modellen klapkratten van verschillende leveranciers. Ten behoeve van meer uniformiteit en herkenbaarheid richting de klant, besloot men over te stappen op één type fust, in één kleur, voorzien van de bedrijfsnaam.
Klapkratten
“We hebben weer gekozen voor klapkratten, omdat deze ruimte besparen wanneer deze niet gebruikt worden. Dit is niet alleen een voordeel voor ons, maar ook voor onze klanten”, aldus Gabor Maalcke, logistiek manager bij De Kweker. Dit onderstreept wat De Kweker ook op haar website schrijft, namelijk klantgerichtheid staat voorop. De Kweker biedt producten en service op basis van behoefte van de klant. Zij staat voor continuïteit en kwaliteit. Het aanbod varieert van vers op maat tot voorverpakt vers en non-food. Met dit brede programma kan De Kweker haar klanten van alle benodigdheden voorzien.
De Kweker en Schiphorst
Toen De Kweker nadacht over nieuwe klapkratten was Schiphorst al in beeld als leverancier. Schiphorst heeft tijdens het oriëntatietraject van De Kweker de vernieuwde Clever Fresh Box geadviseerd als logistieke oplossing. De Clever Fresh Box is makkelijk open te klappen, heeft een hoog draagvermogen en biedt ingeklapt maar liefst 84 procent volumebesparing. De Kweker heeft daarop de nodige testen gedraaid met de Clever Fresh Box en met vergelijkbare kratten uit de markt en ging al snel overstag. “Schiphorst levert goede kwaliteit en omdat zij zelf produceren koop je direct bij de bron. Dat is financieel ook aantrekkelijk”, geeft Gabor Maalcke aan. Inmiddels draaien de kratten zo’n twee maanden mee en zijn zowel het management als de medewerkers in het distributiecentrum zeer tevreden met deze keuze.
De klapkratten in de praktijk
Op de bedrijvige werkvloer in het distributiecentrum aan de Hornweg in Amsterdam rijden medewerkers met orderverzameltrucks af en aan terwijl ze snel en efficiënt de bestellingen verzamelen die dagelijks de deur uitgaan. De locatie herbergt circa 6.500 duizend producten aan kaas, vleeswaren, zuivel, dkw en non-food artikelen. Zo rond 16.00 uur ’s middags beginnen de eerste medewerkers aan hun orderpick opdrachten. Het verzamelen van de orders eindigt rond de klok van 02.00 uur, waarna er tot 04.00 uur gewerkt wordt aan het bijzetten van de versproducten die vanaf de locatie aan de Jan Van Galenstraat komen. Tot slot worden de producten geladen en bezorgd bij de klant.
Van bestelling tot transport
Klanten van De Kweker plaatsen hun bestelling online, waarop deze meteen zichtbaar is in het ERP-systeem van De Kweker. Vervolgens wordt de order toegewezen aan een orderpicker die de order binnenkrijgt op zijn tablet. De orderpicker rijdt rond met een orderverzameltruck met drie containers en klapkratten. Eén container met ingeklapte klapkratten en twee lege containers voor de nog te picken orders. Via de tablet krijgt de orderpicker de opdracht om eerst een LP (license plate) sticker op de container te plaatsen. Daarna gaat hij op weg om de bestelde producten, die op vaste picklocaties liggen, te verzamelen. Dankzij het soepel functionerende lift-lock systeem zijn de klapkratten makkelijk open te klappen. Door het hoge draagvermogen van de krat en de verstevigende ribben op de hoeken, kunnen de kratten probleemloos zwaar beladen worden en staan ze stabiel gestapeld op de rolcontainers. Tot slot voorziet de orderpicker de gevulde rolcontainer van een klantsticker inclusief de route. De orderpicker plaatst dan de gevulde rolcontainers in de gekoelde expeditie ruimte op de juiste route. De bestelling staat nu klaar voor transport.
Kijk voor meer informatie op www.schiphorstbv.nl.