HomeDossiersDuurzaamheidGrolsch zet volgende stappen in verduurzaming van verpakkingen

Grolsch zet volgende stappen in verduurzaming van verpakkingen

Bierbrouwer Grolsch heeft al ruim 70% van haar verpakkingen voor de Nederlandse markt in de vorm van retour- of hervulbare verpakkingen. Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Grolsch heeft in 2018 opnieuw concrete en zichtbare stappen gezet in de verdere verduurzaming van haar verpakkingen. De brouwer bracht als eerste ter wereld een krat op de markt vervaardigd van 100% gerecycled consumenten plastic en startte met het gebruik van circulaire drinkbekers op festivals. Inmiddels zijn ook de eerste folies rondom blikken van 100% gerecycled plastic. Deze resultaten zijn te lezen in het Jaaroverzicht Duurzaam en Verantwoord Ondernemen 2018.

Grolsch heeft de ambitie om een volledig CO2 neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Tegelijkertijd heeft de brouwer zich ook ten doel gesteld om toe te werken naar een ‘zero waste' brouwerij. In 2018 zijn opnieuw belangrijke stappen gezet op weg hier naartoe. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt.

Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Koninklijke Grolsch: “De maatschappij is zich in toenemende mate bewust van duurzaamheid en verlangt verantwoorde producten. Mede daarom vragen wij ons voortdurend af of ons proces milieuvriendelijker kan en blijven we innoveren. We zien het als uitdaging om dezelfde resultaten te behalen met steeds duurzamere verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan meer gerecycled kunststof, karton of aangepaste palletstickers. Extra aandacht besteden we aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen plastic, en zijn dan ook mede ondertekenaars van het Plastic Pact. Ook de komende jaren willen we verdere verbeteringen doorvoeren die leiden tot minder afval, minder materiaalverbruik en lagere transportkosten. Duurzaam produceren is de toekomst van ons bedrijf en ook zeker van onze wereld!”

Lees verder