HomeNieuws"Groeiende vraag convenience food vraagt om slimme verpakkingen"

“Groeiende vraag convenience food vraagt om slimme verpakkingen”

magnetron

In 2015 is de supermarktomzet met 4,6 procent gestegen. Ook het online omzetaandeel is de afgelopen jaren gestegen. De supermarktklant kiest voor gemak. Wat betekent dit voor het supermarktkanaal in het algemeen en voor de verpakking in het bijzonder? De behoefte aan gemak resulteert in een toenemende vraag naar convenience producten, zoals kant-en-klare maaltijden en voorgesneden groenten. Daarnaast komt er steeds meer vraag naar totaalconcepten, waardoor de grens tussen foodretail en foodservice vervaagt. Bovendien bestellen consumenten hun boodschappen steeds vaker online. Al deze ontwikkelingen zijn van invloed op de verpakking, zo stelt Paardekooper in een artikel op haar website.

paardekooper-logo-2014De groeiende vraag naar convenience food vraagt om slimme verpakkingsoplossingen, waarbij de focus ligt op houdbaarheid, bereiding en presentatie. De kwaliteit van het product valt of staat met een goede verpakking. Groenten en fruit blijven bijvoorbeeld langer vers in een verpakking met microperforatie, afgestemd op de ademhaling van het product. Door de maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je bovendien dat smaken met elkaar mengen. De kant-en-klaar maaltijd als monotone hap behoort hiermee gelukkig tot het verleden.

De verpakking speelt ook een belangrijke rol in het bereidingsproces. Innovaties richten zich onder andere op het selectief en optimaal verhitten van de verschillende maaltijdcomponenten (shielding). In reactie op de toenemende vraag naar ‘gemaksfood' breiden supermarkten hun aanbod uit. Dit betekent meer concurrentie. Daarom is het des te meer van belang, dat je als merk opvalt in het schap en de juiste verpakking helpt hierbij.

Klik hier om het volledige artikel te lezen…

Kijk voor meer informatie op www.paardekooper.nl.