Uit het onderzoek ‘Europese Out-Of-Home verpakkingstrends tot 2022' van Smithers Pira blijkt dat de OOH verpakkingsmarkt tot 2020 met 6 procent zal groeien naar 6 miljard euro. Dat maakte papierproducent Asia Pulp & Paper (APP) bekend tijdens Interpack in Düsseldorf.
Het thuis laten bezorgen van maaltijden wordt steeds populairder. In Nederland doen afhaal en bezorgservices het inmiddels zelfs beter dan reguliere restaurants. Bedrijven zoals Deliveroo en Foodora bieden consumenten de mogelijkheid om niet alleen een snelle hap te bestellen, maar ze bezorgen zelfs maaltijden van sterrenrestaurants aan huis.
De groei in bezorgservices zorgt voor een stijgende vraag naar goede verpakkingen voor de fast casual en restaurantmarkt. Het biedt ondernemers kansen om te investeren in hoogwaardige en luxe verpakkingen die een restaurantervaring naar de mensen thuis brengen. “Verpakkingsfabrikanten kunnen door een samenwerking met de foodsector profiteren van deze groei”, licht Liz Wilks, Director Sustainability & Stakeholder Engagement Europe bij APP, toe.
Volgens Smithers Pira zal deze nieuwe markt in West-Europa met 2,8 procent groeien. Oost-Europa groeit met 3 procent per jaar sneller dan andere landen. Dit komt door stijgende consumptie en inkomens in vergelijking tot verzadigde markten in het Westen. In Nederland heeft de OOH markt een omvang van 292 miljoen euro en zal met 1.5 procent groeien naar 312 miljoen euro in 2020. John Nelson van Smithers Pira benadrukt: “Het onderzoek laat zien dat papier en verpakkingen nog steeds toegevoegde waarde hebben en een belangrijke rol spelen in wereldwijde trends zoals de groei in nieuwe bezorgservices.”
Kijk voor meer informatie op www.asiapulppaper.com.
Foto: Facebook