HomeNieuwsBedrijven en personenFit Things en Twenty Products winnen Startup Challenge van KIDV

Fit Things en Twenty Products winnen Startup Challenge van KIDV

De KIDV Startup Challenge voor circulair verpakken is gewonnen door Twenty Products en Fit Things. Beide startups ontvangen 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovatie te realiseren. De twee winnaars ontvingen de cheque op 14 januari 2019 tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie bij Circl Amsterdam.

Veel huishoudelijke en cosmetische producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products geeft consumenten de mogelijkheid enkel voor de 20 procent te kiezen; het water voegt de consument in een herbruikbare fles zelf toe. In dit geval gaat het om de ontwikkeling van een shampoocapsule waar consumenten dus thuis het water aan toe kunnen voegen.

De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge koos Twenty Products als winnaar, omdat het bedrijf de goede balans vindt tussen duurzaamheid en gebruiksgemak. Uit het selectierapport: “Deze startup kan de verpakkingswereld op zijn kop zetten door middel van product design. De afzetmarkt is groot. Twenty Products richt zich op een doelgroep die wel graag kiest voor een duurzame optie, maar niet wil inleveren op gemak.”

Fit Things ontwikkelt een machine die producten scant om vervolgens een doos op maat te maken die volledig recyclebaar is. Lid van de selectiecommissie en innovatie-expert Ronald Lewerissa: “De oplossing van Fit Things kan een grote impact hebben in de markt. De behoefte bij (potentiële) klanten is groot. Fit Things biedt webshops een oplossing voor het probleem van onnodige opvulmaterialen. Een mooie innovatie om duurzaam om te gaan met verpakken en verzenden.”

Voor de KIDV Startup Challenge kwamen afgelopen najaar 21 inzendingen uit zowel Nederland als het buitenland binnen. De selectiecommissie selecteerde zes finalisten, die tijdens de kick-off van de Week van de Circulaire Economie in een pitch hun innovatieve ideeën aan het publiek presenteerden.

Het KIDV heeft de Challenge, welke wordt gefinancierd door Stichting Afvalfonds, georganiseerd omdat startups met circulaire verpakkingsideeën vaak nog weinig bekendheid hebben of de kennis en financiële middelen ontbreken om hun initiatieven van de grond te krijgen. Met de challenge biedt het KIDV deze ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen.

“Innovatie is belangrijk voor de wereld van het verpakken. Dikwijls geven grote spelers in de markt het goede voorbeeld om duurzamer te gaan verpakken. Maar wat kleine bedrijven en startups doen is ook belangrijk. Zij komen vaak met inspirerende, innovatieve verpakkingsideeën. Dat moedigt het KIDV aan”, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes.

www.kidv.nl