Home Nieuws Beurzen en evenementen Financiering hot item op Logistica

Financiering hot item op Logistica

logistica-logoDoor de crisis is het lastig voor bedrijven om hun budgetten rond te krijgen voor aanschaf van magazijnsystemen of intern transportvloot. Heftruck- en material handling-leveranciers spelen tijdens de Logistica hierop in door financiering-constructies aan te bieden, maar ook door bedrijven te adviseren bij kredietverstrekkingen door banken. Financiering van material handling-systemen kwam voor de crisis sporadisch voor.

Logistica-deelnemer Witron pleegt daarop een trendbreuk en biedt sinds begin dit jaar klanten bij hun projectrealisering concrete financiering- en investeringmodellen aan. Zo biedt de magazijninrichter een klant diverse constructies aan die ook op de financiële markt gangbaar zijn. “Leidend daarbij is dat we een betrouwbare partner willen zijn die een goed functionerende oplossing biedt die ook nog eens doorlopend de beloofde resultaten levert. Bovendien moet het een systeem zijn die een klant na implementatie met eigen personeel zelf kan bedienen”, aldus Witron-baas Helmut Prieschenk in een interview begin dit jaar in een Duits logistiek vakblad. 

Garantiestelling

Ook in Nederland bestaat er volgens Jack Kuypers, branch manager Noord-West Europa bij Witron, een groeiende interesse voor de financieringsaanpak van zijn bedrijf. “Gaandeweg dit jaar zijn we door diverse bedrijven gevraagd of we ze willen bijstaan bij een financieringsaanvraag bij een bank voor een systeem van ons.”

Kuypers zegt dat banken de betrokkenheid van Witron in financieringstrajecten waarderen. “We kunnen financiële instellingen als hoofdaannemer een bepaalde garantiestelling bieden omdat het gaat om investeringen in bewezen technologieën. Banken zijn hier in deze crisistijd extra gevoelig voor want het gaat, afhankelijk van de klant, in de regel toch om projecten die variëren tussen de tien en zestig miljoen euro.”

Huur  

Ook Equinox, integrator van logistieke systemen, speelt met de Line Sorter in op het feit dat de aanschaf van een complete sorteermachine in crisistijd voor bedrijven kostbaar en ook risicovol is. Bedrijven kunnen namelijk de Line Sorter periodiek huren vanaf twee eurocent per product die door dit modulaire sorteersysteem gaat. Volgens Pim de Vrind is de huur van de Line Sorter interessant voor logistiek dienstverleners die te maken hebben met kortlopende contracten. “Maar ook voor kledingbedrijven en leveranciers van multimediaproducten die alleen in piekperiodes behoefte hebben aan zo'n sorteersysteem.”

Afwijkende transacties

Op de heftruckmarkt, die dit jaar te kampen heeft met een drastische terugval in de verkoopcijfers, is het al enige jaren gemeengoed dat leveranciers aan klanten uiteenlopende huur- en leaseconstructies aanbieden om het ‘financiële leed' toch nog enigszins draagbaar te maken.

Geurt de Groot, algemeen directeur van Atlet Nederland, zegt hierover: “Ik merk in deze tijd dat afwijkende transacties vaker aan de orde zijn dan voorheen. Klanten leggen namelijk hun onzekerheden sneller neer bij hun toeleveranciers Ze willen flexibeler zijn in hun financiële verplichtingen. Gevolg is dat ze bij ons aankloppen voor bijvoorbeeld specifieke huur-koop constructies, waarin je gelijk al afspraken maakt over de afbetaling, of flexlease-constructies.”

EUBO-code

Merkonafhankelijk vlootbeheerder P.I.T Partner Internal Transport regelt de financieringsconstructies voor de klant zelf. “Om bij ons te kunnen huren hoeft de klant niet eerst naar een bank om een financiering te regelen”, zegt Henk Oudenes, Managing Director van P.I.T Partner Internal Transport. Oudenes vergelijkt de aanpak van het P.I.T Verhuurconcept met die van de huur van een auto. “Maar dan voor de langere termijn waarbij je alleen betaalt voor de gereden kilometers of het aantal blokdraaiuren, waarbij we werken volgens de EUBO-code die staat voor Effectieve Uren Bedrijfsomstandigheden (EUBO).”

Volgens Oudenes kan dat gegeven een uitkomst bieden in deze economische crisis, waarin onder andere aan werktijdverkorting wordt gedaan. “We passen de EUBO-code aan of nemen eventueel trucks van klanten terug zodra ze bijvoorbeeld terugschakelen in het aantal ploegendiensten.”

Bron: Logistiek.nl