HomeNieuwsFinalisten De Gouden Noot 2010 tonen innovatiekracht Benelux

Finalisten De Gouden Noot 2010 tonen innovatiekracht Benelux

gouden-noot-2010-finalisten

De tien finalisten van de 25e editie van de Nederlandse verpakkingswedstrijd De Gouden Noot zijn bekend. Sinds de start in 1958 hebben meer dan 2000 verpakkingsinnovaties om De Gouden Noot gestreden. Met De Gouden Noot stimuleert het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen. Iedere onderneming die in de jaren 2008-2009 een verpakking op de Beneluxmarkt heeft geïntroduceerd, of van plan is dit te doen in 2010, kon inschrijven. In totaal stortten 36 ondernemingen zich in de strijd.

nvc-logoDe jurering neemt drie volle dagen in beslag. De eerste ronde vond plaats op 7 en 8 juni dit jaar. Hiertoe trok de jury zich terug in een grote, voor buitenstaanders afgesloten, conferentiezaal, waar alle inzendingen fysiek stonden opgesteld. De jury bestaat uit een twintigtal gerenommeerde experts afkomstig uit alle aspecten van het verpakken. Juryvoorzitter is prof.dr. Onno Omta, hoogleraar Management van Innovatie aan Wageningen University and Research (WUR). Aan het einde van de tweede dag werd bepaald welke tien inzendingen doorgaan naar de finale.

De finale vindt drie maanden later plaats, nadat alle genomineerden zijn opgenomen op ondermeer de website van het NVC. Dit biedt iedereen de gelegenheid kennis te nemen van de finalisten en eventueel commentaar via het NVC aan de jury door te geven. Iedere finalist krijgt in de finale dertig minuten lang de gelegenheid de voltallige jury ervan te overtuigen dat juist zijn inzending het Goud verdient. Behalve Goud worden in deze tweede ronde een Zilveren en een Bronzen Noot toegekend, alsmede zeven Finalistentrofeeën. Het jury-oordeel komt tot stand op basis van unanimiteit. De winnaar van De Gouden Noot 2010 wordt bekendgemaakt tijdens het 8e Nationale Verpakkingsinnovatie Diner, dat plaats vindt op dinsdag 5 oktober in het Holland Casino te Utrecht in de onmiddellijke nabijheid van de verpakkingsbeurs Macropak.

De tien finalisten van De Gouden Noot 2010 zijn:

Vloeibaar frituurvetverpakking – Remia CV

Een 2 en 3 liter hersluitbare can voor het eenvoudig recycleren van vloeibaar frituurvet. Het is een can die qua vormgeving zeer vernieuwend is in de FMCG branche. Functioneel heeft de can een zeer grote opening die het teruggieten vereenvoudigt.

FlexiPack – Optimal Forming Solutions B.V.

The FlexiPack: De efficiënte, flexibele en snelle blisterverpakking, geproduceerd met de FlexiMould technologie. De verpakking is innovatief door de wijze waarop ze wordt gemaakt: vanuit een digitaal ontwerp wordt de verpakking binnen enkele minuten gefabriceerd op een automatisch instelbaar pennenbed.

Drumtainer – Promens Deventer BV

De Drumtainer is een verpakking op wielen waarmee de bekende blauwe drums mobiel worden gemaakt. Drums worden in de Drumtainer opgeslagen, vervoerd en gebruikt waarbij de Drumtainer altijd een veilige opvangbak is.

BioFoam® kisten – Synprodo B.V.

BioFoam® is het eerste 100% composteerbare geëxpandeerd polystyreen met kenmerken die vergelijkbaar zijn met de eigenschappen en vormvrijheid van EPS. Hiermee kunnen biologisch afbreekbare verpakkingen worden geproduceerd.

Histor Paintcan – PPG Coatings Nederland B.V.

De Histor Paintcan is een verfverpakking voor oplosmiddelhoudende en watergedragen lakken. In tegenstelling tot het conventionele blik is deze verpakking met de hand te openen en sluiten, goed uit te schenken, volledig leegbaar en lichter in gewicht.

SnapPak™ – Budelpack Poortvliet B.V.

SnapPak™ is een handige, met één hand te openen portieverpakking met uitstekende openings- en precieze doseringskenmerken. De verpakking heeft geen headspace en kan in diverse vormen geleverd worden.

Snapsil® – Budelpack Poortvliet B.V.

Snapsil® is een superieure doseerverpakking, ontworpen om in één beweging en met één hand eenvoudig te worden geopend.

Christina J – SCA Packaging

Christina J is een volautomatische verpakking die een zeer hoge ‘in store’ productpresentatie geeft. De verpakking heeft een zeer innovatief structureel ontwerp dat zowel aan de voor- als achterzijde sterke stapelhoeken vormt en tevens een ‘clean open’ voorzijde heeft voor de productpresentatie.

EasiPack – Chesapeake

EasiPack is een unieke manier om doosje en bijsluiter bijeen te brengen en zo te kunnen aanleveren. Voor de verwerker geeft het een enorme efficiëntieverbetering, omdat er geen bijsluiter-inschiet meer nodig is; alleen de producten moeten er nog in.

Softcare Sensations – Diversey Inc.

De Softcare Sensations verpakking betreft een flacon voor vloeibare zeep, die scharnierend in een wandhouder wordt opgehangen. Het systeem is bedoeld voor hotel badkamers. De flacon kan worden voorzien van een klantspecifieke cover.

De tien finalisten zullen fysiek te zien zijn op de NVC-stand op de Macropak in Utrecht, van 5-8 oktober (Hal 8, standnummer C040). De tien finalisten worden eveneens via het NVC Europees en wereldwijd gepromoot op de verpakkingbeurzen van Brussel (Empack 2010), Parijs (Emballage 2010) en Düsseldorf (Interpack 2011). Verder worden de finalisten opgenomen in de EPIC European Packaging Directory 2011, die volgend jaar wederom via de Europese nationale verpakkingsinstituten verspreid wordt. De EPIC Directory 2011 wordt geïntroduceerd in Düsseldorf op de avond van 12 mei 2011.