Het Belgische jenevermerk Filliers heeft zijn 30° graanjenever na meer dan 130 jaar een gloednieuwe verpakking gegeven. Daarmee zet Filliers de doelbewuste vernieuwing van de verpakkingen voor zijn ruime assortiment aan jenever voort. “We willen jenever een hedendaags imago geven zonder daarbij de kwaliteit en de traditie van ons product te verloochenen”, aldus gedelegeerd bestuurder Bernard Filliers. Eerder kregen ook de fruit- en creamjenevers een nieuwe fles. Voor de glazen verpakkingen werkt Filliers al 20 jaar samen met O-I.
Ambachtelijk als het moet, modern als het kan. Met dat motto groeide het Belgische familiebedrijf Filliers in ruim 130 jaar uit tot een van de belangrijkste spelers in de jenevermarkt. “De jenevermarkt is klein”, vertelt Bernard Filliers. “Canada, België en Nederland zijn de belangrijkste afnemers, met de aangrenzende regio’s in Frankrijk en Duitsland.”
“Om in een dergelijke markt overeind te blijven moet je niet alleen waken over de kwaliteit van je product maar ook zorgen voor groei. De sleutel van ons succes is het vinden van de juiste balans tussen traditie en vernieuwing”, aldus Bernard Filliers.
In de jaren negentig lanceerde Filliers daarom een assortiment fruitjenevers. “Met deze nieuwe productlijn slaagden we erin een jonger publiek aan te trekken. Sindsdien werden er geregeld nieuwe smaken toegevoegd aan het assortiment en kwam er een reeks creamjenevers bij.”
Deze vernieuwing zette Filliers de voorbije jaren ook door in de verpakkingen. In 2010 koos Filliers resoluut voor een nieuwe fles voor de fruit- en creamjenevers. “We wilden inspelen op de hedendaagse esthetiek met een moderne, minimalistische fles zonder de geschiedenis van ons merk te vergeten.”
Patrick Waegemakers, segment manager Beer, Spirits en Wine, vult aan: “De slanke fles met zijn stoere schouders doet denken aan een gestileerde jeneverkruik. Ze kreeg een dikkere bodem en een nieuwe elegante dop in zwart of zilver. Op de fles werd ook de letter ‘F' aangebracht in reliëf. Al deze elementen benadrukken stijl en kwaliteit.”
Filliers wil met de verpakkingen de consument ook op nieuwe ideeën brengen. Zo vind je op het etiket op de achterkant van de fles cocktailrecepten. Het etiket wordt geregeld aangepast.
Sinds 1 april 2012 is ook de fles van de 30° graanjenever in een nieuw jasje gestoken. De graanjenever wordt al sinds 1880 gestookt in de stokerij van Filliers in Bachte-Maria-Leerne. “Deze authentieke graanjenever is samengesteld uit roggewijn die op eiken vaten werden gerijpt, een distillaat van tarwe en maïs en helder bronwater. Hij wordt nog steeds volgens het originele recept gemaakt”, aldus Bernard Filliers.
Even herkenbaar als de smaak van de Filliers 30° is de groene fles. Toch besliste Filliers deze verpakking te vernieuwen. “We willen de graanjenever die eerder bij een iets ouder publiek geliefd is, introduceren bij de jongere generatie. Aan het recept van de graanjenever verandert niets. We wilden de authenticiteit en herkenbaarheid bewaren maar tezelfdertijd de verpakking een wat jongere en chiquere uitstraling geven. Volgens de eerste reacties blijken we in onze opzet geslaagd om de kwaliteit van ons product nog beter te laten uitstralen met de vernieuwde, meer hedendaagse glasverpakking.” Net als alle andere verpakkingen werd ook deze fles speciaal voor Filliers ontworpen en geproduceerd door O-I, wereldleider in glasverpakkingen.
Dat glas de kracht heeft om de kwaliteit van een product te vertalen en een merk te laten opvallen in het schap, toont O-I in de wereldwijde campagne Glass Is LifeTM. Merkeigenaren, chef-koks en milieubeschermers belichten daarin de voordelen van glas. Bernard Filliers is alvast overtuigd: “In ons segment is geen plaats voor een andere verpakking dan glas.”
Kijk voor meer informatie op www.o-i.com en/of www.glassislife.com.