Bunzl Retail & Industry en HAS Hogeschool Den Bosch organiseerden op 20 februari gezamenlijk de ‘Bunzl Packaton'. Tijdens deze dag hadden 19 studenten van de opleiding Food Design & Innovation één schooldag de tijd om een nieuw verpakkingsconcept te ontwikkelen. De drie cases waren nieuwe verpakkingsconcepten voor appelflappen, gebak en een broodje to-go.
Van idee tot uitwerking
Tijdens de briefing, vroeg in de ochtend, werden de cases met bijbehorende criteria voorgelegd aan de studenten. Vervolgens werden er groepjes van twee gemaakt en werden de cases per loting verdeeld over de studenten. Na een flinke brainstormsessie en overleg met docenten divergeerden de groepjes hun hersenspinsels tot één concreet idee dat tot uitwerking gebracht moest worden.
Appelflapverpakking
Aan het einde van de schooldag presenteerden de studenten middels een heuse ‘pitch' hun concepten aan de jury, die bestond uit Annelies Clements (Sales Manager Bunzl) en Robin Blokland (Marketeer Bunzl). De gedetailleerd uitgewerkte concepten waren goed doordacht, hetgeen de keuze om een winnaar aan te wijzen moeilijk maakte voor de jury, maar uiteindelijk is de appelflapverpakking als beste beoordeeld. Het verrassende design, het reduceren van plastic en de presentatiemogelijkheden van het concept gaven uiteindelijk de doorslag waardoor Fieneke en Janna de reis naar Londen verdiend hebben gewonnen.
Langdurige samenwerking
De samenwerking tussen HAS Hogeschool Den Bosch en Bunzl Retail & Industry is gestart in 2007. Naast sponsoring van de HAS Food Experience schrijft Bunzl jaarlijks een opdracht uit aan de studenten van de opleiding Food Design & Innovation met als doel de creativiteit van de studenten te combineren met de praktijkkennis van de juryleden en zo een concept te ontwikkelen dat niet alleen origineel is, maar ook realiseerbaar.