Home Dossiers Duurzaamheid Feneberg verandert gehaktverpakking naar een nieuwe duurzame oplossing

Feneberg verandert gehaktverpakking naar een nieuwe duurzame oplossing

Zeventig procent minder plastic en volledig recyclebare materialen. De Zuid-Duitse supermarktketen Feneberg uit Kempten (Allgäu) laat zien hoe duurzaam verpakken van vers voedsel werkt. Gehakt is nu alleen nog verkrijgbaar in dunne buisvormige zakjes.

Feneberg heeft als eerste Duitse foodretailer ooit haar productie volledig omgegooid en biedt haar zelfbedieningsgehaktproducten niet meer aan in de bijna 80 filialen in de voorheen standaard MAP-tray, maar uitsluitend in de duurzame flowpack. De Allgäu-pionier ontwikkelde en implementeerde het nieuwe verpakkingsidee samen met ULMA Packaging GmbH, gevestigd in Memmingen.

“Als regionaal geworteld familiebedrijf staat Feneberg voor waarden als vaderland, kwaliteit en vertrouwen. De regionale productie van voedsel en de verbinding met de regio en de mensen die er wonen, hebben bij Feneberg altijd een centrale rol gespeeld. Regionale productie, nauwe samenwerkingen met boeren, dierenwelzijn en milieuzorg zijn al jaren de belangrijkste punten die de productie van onze vlees- en worstproducten kenmerken. Daarom was het voor ons belangrijk om ook te evolueren in de verpakking van onze hoogwaardige producten en kies een alternatief dat de duurzaamheidscriteria in de productie voortzet”, zegt Hannes Feneberg, die samen met zijn broer Christof de derde generatie algemeen directeur is van Feneberg Lebensmittel GmbH.

De overstap naar flowpackverpakkingen was een belangrijke stap voor het bedrijf, want de slagerij Feneberg in Kempten produceert wekelijks in totaal 20 ton gehakt en gehaktproducten zoals burgerpasteitjes. Het belangrijkste voor Feneberg: klanten gaan mee op het duurzame pad. “De nieuwe verpakking wordt zeer goed ontvangen. We hebben duidelijk de zenuwen geraakt van onze klanten, die meer duurzaamheid willen in hun boodschappen”, vat Hannes Feneberg positief samen.

Het grote voordeel van de flowpack-verpakking: met een verpakking van 60-65 µ is het tot 10 keer dunner dan conventionele MAP-trays, die doorgaans 450-650 µ dik zijn. Bovendien is de flowpack-verpakking aanzienlijk lichter dan de tray. In plaats van gewichten van 13,58 g tot 24,98 g voor trayverpakkingen, weegt de flowpack-oplossing, afhankelijk van de grootte, slechts tussen 4,00 g en 4,94 g. Hierdoor bespaart Feneberg minimaal 70 procent plastic per verpakkingseenheid, bij productiepieken zelfs meer dan 80 procent. Over het jaar gerekend, is dat 35,7 ton minder plastic dat Feneberg in omloop brengt.

Nog een duurzaamheidspluspunt voor de flowpacks: ze zijn gemaakt van de meerlaagse folie, van het monomateriaal polypropyleen (PP), en zijn dus volledig recyclebaar. De flowpackverpakkingen maken het recyclen voor de eindverbruiker bijzonder eenvoudig. Open de verpakking, haal het vlees eruit en de folie kan ongewassen in de gele zak en kan zo in het recyclingproces.

“Deze eenvoudige bediening zonder verdere scheiding heeft ons overtuigd”, legt Christian Gareiß, hoofd productietechnologie bij Feneberg, uit. “Veel andere verpakkingsconcepten die plastic besparen vereisen een tussenstap van de eindconsument. Vaak moet je bijvoorbeeld een folie van de doos trekken, wat uit ervaring niet altijd lukt. De verpakking komt dan bij het restafval terecht. Dat is het einde van de lijn voor recycling voordat het zelfs maar is begonnen.”

Minder plastic betekent niet minder kwaliteit en hygiëne, integendeel. “De flowpack vervangt 1:1 de technische eigenschappen van de MAP-tray”, legt Thomas Blümel, Managing Director van ULMA Packaging GmbH, uit. De meerlaagse folie van monomateriaal bestaat voor meer dan 95 procent uit polypropyleen (PP) en een dunne hoge barrière en houdt zo de gehaktproducten vers en smakelijk op het hoogste niveau. Dankzij de beschermende atmosfeer is de flowpack ook goed stapelbaar zonder het gehakt te beschadigen.

Lees verder