Nederlanders worden niet voor niets ‘kaaskoppen’ genoemd. Kaas staat bijna altijd op het boodschappenlijstje. Steeds meer verpakte kaas wordt aangeboden in de supermarkt. Reden om met experts uit de foodretail te discussiëren over de verpakking en de merkontwikkeling van kaas. De meeting vond plaats bij het Nederlands Verpakkingscentrum op vrijdag 9 juli.
Hans Bruin (Versunie en Kaandorp Kaas), Gregory Hesselink (Beemster Kaas), Adrie Risseeuw (Bongrain ), Bart Bikker (Westland), Leon van den Heuvel (Zeijerveld Cheese Unlimited) Suzanne van den Briel (Uniekaas), Michaël Nieuwesteeg (Nederlands Verpakkingscentrum) en diverse journalisten, vroegen zich onder andere af hoe belangrijk de verpakking voor kaas is. Wat zijn de trends? Hoeveel waarde voegt het verpakken van kaas toe? En is de consument nog wel gevoelig voor ‘duurzame verpakking’?
Belangrijke conclusie waarover de experts het eens zijn, is dat de verpakking een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van het merk. Gemak en functionaliteit zijn ook van belang. Onderzoek laat zien dat de consument wel kritisch is over de meerwaarde van de verpakking zoals hersluitbaarheid. Volgens de experts zijn er grenzen aan het aspect gemak.
Bron: Levensmiddelenkrant/NVC