Fris ontwerp voor biologisch voedsel: Het Directoraat-Generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling van de Europese Commissie nodigt alle studenten vormgeving en beeldende kunst uit de 27 EU-lidstaten uit mee te doen aan de EU-brede biologisch logowedstrijd. Met de wedstrijd is een prijs te winnen die niet in geld is uit te drukken: het winnende logo zal in juli 2010 in de hele Europese Unie worden ingevoerd als het officiële logo voor biologische producten.
Tijdens de lancering van de ontwerpwedstrijd zei Mariann Fischer Boel, Europees Commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling: ‘Het nieuwe logo zal een identiteit geven aan de biologische sector in de EU. Het zal bijdragen aan de ontwikkeling van de interne markt en dat is goed nieuws voor zowel de producenten als de consumenten.’
Met de bedoeling een slim en creatief EU biologisch logo te ontwerpen, geeft de EU aanstormende Europese talenten de kans een ontwerp te creëren dat op miljoenen productverpakkingen zou kunnen worden afgebeeld. Het nieuwe EU biologisch logo wordt verplicht voor alle voorverpakte biologische producten die afkomstig zijn uit de 27 lidstaten en die voldoen aan de etiketteringsnormen. Bovendien kan voor alle niet-voorverpakte biologische producten die uit de EU afkomstig zijn of die uit derde landen zijn geïmporteerd het EU-logo op vrijwillige basis worden gebruikt.
Alle EU-burgers ingeschreven bij een in de EU-gevestigde instelling voor beeldende kunst of vormgeving worden aangemoedigd deel te nemen aan deze unieke internationale ontwerpwedstrijd. Er worden drie winnaars geselecteerd en de winnaar van de eerste prijs ontvangt een geldprijs van 6.000 euro. De nummers twee en drie ontvangen respectievelijk 3.500 en 2.500 euro. Inzendingen kunnen nog tot en met 25 juni 2009 worden geüpload naar de speciale wedstrijdwebsite www.ec.europa.eu/organic-logo.
De Ontwerpwedstrijd Biologisch logo van de EU zal beoordeeld worden door een jury van deskundigen op het gebied van biologische landbouw en productie en internationaal vermaarde design professionals. Tot de prominente juryleden behoren professor, eredoctor, creatief directeur en beherend vennoot Erik Spiekermann uit Duitsland; Riitta Brusila-Räsänen, professor grafisch design van de universiteit van Lapland/Finland; Szymon Skrzypczak, een veelbekroonde jonge ontwerper uit Polen; Elisabeth Mercier, directeur van Agence BIO uit Frankrijk; Urs Niggli, directeur van het onderzoeksinstituut voor biologische landbouw (FiBL) uit Zwitserland; Tom Václavík, een Tsjechische marketingdeskundige voor biologische producten en voorzitter van de internationale organisatie voor biologische detailhandelaren en Craig Sams, voorzitter van de Soil Association uit het Verenigd Koninkrijk. De wedstrijdjury zal worden voorgezeten door Rob Vermeulen, voormalig voorzitter van de Pan-European Brand Design Association.
Na de deelnamedeadline zal de jury de beste inzendingen selecteren, die dan op de wedstrijdwebsite getoond zullen worden als de officiële kandidaten voor het nieuwe logo. Alle Europese burgers zullen uitgenodigd worden het winnende logo mee te helpen kiezen, door online op hun favoriet te stemmen. In de zomer van 2010 worden de winnaar en de nummers twee en drie uitgenodigd voor de prijsuitreikingsceremonie in Brussel, waar de Europese commissaris voor Landbouw en plattelandsontwikkeling hen de prijzen zal overhandigen.
De wedstrijd daagt studenten uit een in het oog springend, origineel logo te ontwerpen dat de diverse aspecten van biologische landbouw en productie uitdrukt. Bovendien beoordeelt de jury de ontwerpen op hun universele aantrekkingskracht, hun begrijpelijkheid zonder het gebruik van woorden, hun helderheid van presentatie en hun tijdloosheid. Alle voorwaarden zijn te vinden op de website www.ec.europa.eu/organic-logo.