Drukkerij Eshuis heeft recent een zelfklevend afwasbaar etiket gelanceerd voor de Bruine Nederlandse Retourfles (BNR). Ook kleinere bierbrouwers kunnen hierdoor de duurzaamheidsstap maken naar de retourfles, zonder dat een aanlijmetiket nodig is. Aanvankelijk introduceerde Eshuis enkel een matte variant van het zelfklevende materiaal, maar de ervaren drukkerij lanceert nu ook een glanzende optie. Hiermee zijn zij één van de weinigen in Nederland die deze etiketten mogen drukken.
Eshuis was al enige tijd bezig met het ontwikkelen van een nieuw afwasbaar materiaal voor de BNR-fles. De vereiste hiervoor is dat het etiket zo van de fles gespoeld moet kunnen worden dat er geen lijm- en etiketresten achterblijven. Vervolgens kan het gereinigd en hergebruikt worden.
Om een etiket te ontwikkelen dat goed afwasbaar is zijn veel tests en aanpassingen gedaan. Het hele proces kwam een aantal weken geleden pas echt in een stroomversnelling toen de matte afwerking werd goedgekeurd in de spoelfaciliteit. Des te meer motivatie voor Eshuis om ook verder te testen met de glanzende afwerking, en ook die is nu succesvol door de test gekomen. Eshuis hoopt met dit uitgebreide aanbod meer kleinere bierbrouwers te kunnen helpen met het verduurzamen van hun brouwerij.