HomeNieuwsErkenning voor innovatief design van fles met reliëf aan de binnenkant

Erkenning voor innovatief design van fles met reliëf aan de binnenkant

o-i-vortex

De innovatieve Vortex bierfles van O-I, de grootste producent van glasverpakkingen ter wereld, is bekroond met een prestigieuze IDEA (Industrial Design Excellence Award) van de Industrial Designers Society of America.  De Vortex fles is de eerste glasverpakking in de recente geschiedenis die een IDEA ontvangt.

O-I-logoDe ‘Oscars van het design' worden de IDEA awards vaak genoemd. Deze internationale competitie promoot al 31 jaar het belang van design excellence bij bedrijven en consumenten. Bij de jurering wordt rekening gehouden met onder andere innovatie, gebruiksnut, de voordelen voor maatschappij, milieu, cultuur en economie, de visuele aantrekkingskracht en esthetiek, inzichten door design research (gebruiksgemak, emotionele factoren, onvervulde behoeften, strengheid van de testen) en design strategie (interne factoren en methoden, strategische waarden en implementatie).

De bronzen IDEA van O-I in de categorie Verpakkingen en Grafisch Ontwerp is de erkenning van een product waarbij innovatie, uitstekend design en de samenwerking met klanten leiden tot een sterke marketing en merkdifferentiatie.

De Vortex fles valt op in het winkelschap door het reliëf binnenin de fles. Dit heeft de vorm van zich verstrengelende spiralen die een driedimensionaal effect creëren in de flessenhals. Miller Coors bracht de fles in de lente van 2010 op de Amerikaanse markt met een succesvolle campagne voor Miller Lite. De fles droeg bij tot een duidelijke verkoopsstijging van het product.

De Vortex fles (340 gram) wordt beschouwd als de meest belangrijke vernieuwing in long-neck bierflessen sinds de schroefdop. In 2010 kreeg O-I van het Amerikaanse Glass Packaging Institute al een Clear Choice Award voor deze innovatie. “De Vortex fles bewijst de impact van glasverpakkingen en innovatie op het succes van een merk”, zegt Sean Seitzinger, Vice-President Marketing van O-I Noord-Amerika. “Met deze nieuwe en in het oog springende verpakking kon O-I het merk van zijn klant ondersteunen.”

Reliëf aan de binnenkant van glasverpakkingen is een ongeëvenaarde innovatie van O-I. Ze kan worden gebruikt om verpakkingen op maat te ontwerpen, waarmee klanten hun producten kunnen onderscheiden.

Kijk voor meer informatie op www.o-i.com en/of www.o-i.com/dreamers.

Bron foto: Citygallery2010