HomeNieuwsBeurzen en evenementenEmpack verbindt innovatieve en creatieve verpakkingsbedrijven

Empack verbindt innovatieve en creatieve verpakkingsbedrijven

Na de succesvolle combinatie van de vakbeurzen Empack en Packaging Innovations op 5 en 6 april 2023 in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch, zoekt de organisatie dit jaar opnieuw de verbinding met innovatieve en creatieve verpakkingsbedrijven. Hiermee maakt de Consumentenverpakkingsstraat een intrede op de komende editie van Empack op 9, 10 en 11 april 2024 in Evenementenhal Gorinchem.

In de Consumentenverpakkingsstraat staan partijen klaar om de bezoeker te inspireren in de verpakking van de toekomst en de mogelijkheden van nu. In deze nieuwe area vinden de bezoekers de professionals van DiDutch, Green Serendipity, Keizer International, NowNewNext, NVC, Vouwkarton Platform, L’atarimae, Chemistry NL en Albert Heijn. Op de hoogte blijven van innovaties en ontwikkelingen binnen de consumentenverpakkingen is essentieel om bewuste (duurzame) keuzes te maken. De verpakkingsuitdagingen op het gebied van circulaire oplossingen en duurzaam materiaal gebruik voor een goede afvalverwerking zijn voor deze partijen gesneden koek.

Iedere partner neemt een eigen expertise mee binnen de creatie en verwerking van consumentenverpakkingen. Een aantal partners vertellen meer over hun deelname:

Albert Heijn introduceerde vorig jaar de AH Packathon waarbij het samen met duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts werkte aan duurzame verpakkingsinnovaties. Bij de tweede editie gaat Albert Heijn opzoek naar innovatieve oplossingen om de verpakkingen in de schappen gebruiksvriendelijker én duurzamer te maken. Dit jaar is het team van de AH Packathon aanwezig tijdens Empack Gorinchem om meer te vertellen over de tweede editie die op 17 mei aanstaande plaatsvindt. Yves Selling, Kwaliteit & Duurzaamheid Support bij Albert Heijn, licht toe: “De tweede AH Packathon editie legt de focus op het verbeteren van de ervaringen van klanten met Albert Heijn eigen merk verpakkingen. Klanten worden opgeroepen om hun ervaringen te delen. Uit de inzendingen selecteert Albert Heijn vijf cases voor de AH Packathon, waarbij het doel is om samen met de klant en experts verbeteringen te realiseren. Tijdens Empack zal Albert Heijn met partners en experts in gesprek gaan om van gedachte te wisselen hoe we tot nog betere en duurzame verpakkingen kunnen komen.”

Now New Next is een allround consultancy bureau voor brand & packaging design in de food, near food en non-food branche; een bekende partner van Packaging Innovations. De expertise van Now New Next bevindt zich op het snijvlak van trendanalyse, positionering, merk-identiteit en 2D & 3D duurzaam verpakkingsdesign. Dit maakt ze opmerkzaam voor de veranderlijke consument en de vraag naar duurzaamheid. Bij elk project kijken ze met een holistische blik naar de toekomst, waarbij een grondige trendanalyse het kompas is. Deze inzichten delen ze regelmatig om een breed netwerk te inspireren. Ariane van Mancius, Owner van Now New Next: “Dit jaar is ons thema ‘Hoe te verpakken in 2030 >> De toekomst is nu!’. Wij presenteren een hall-of-fame op de beurs met een top 15 vooruitstrevende retail verpakkingsinnovaties uit het schap van de supermarkt. Onze selectiecriteria zijn gebaseerd op onze jarenlange expertise, trends uit de markt en nieuwswaardige eigenschappen. Kortom, een indrukwekkende opstelling van verpakkingen met veelbelovende potentie.”

Vouwkarton Platform is een netwerkorganisatie ter promotie van het veelzijdige, innovatieve en duurzame gebruik van vouwkarton. Tijdens Empack Gorinchem zal Winfried Muhling, Marketing & Communication Director van Pro Carton, als gegadigde vanuit de organisatie een fundamenteel consumentenonderzoek presenteren waarin de associaties en percepties vanuit de consument naar verpakkingen werd onderzocht. Daarnaast licht dit onderzoek de argumentatie naar de groeiende voorkeur voor karton toe. Hans van Schaik, directeur van Vouwkarton Platform, vertelt: “Dit is een unieke kans om te ontdekken hoe vouwkarton een sleutelrol speelt in de toekomst van duurzame verpakkingen. Onze stand dient als ontmoetingspunt voor leden van het Vouwkarton Platform en geïnteresseerden. Bezoekers kunnen hier alles leren over de veelzijdigheid van vouwkarton, inclusief de diverse afwerkingen en verwerkingen, en kennismaken met innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen.”

Aansluitend op deze area staat in het nieuwe theater op de beursvloer, het Pitch-Pack-Plein, het thema consumentenverpakkingen centraal op donderdag 11 april. Hier starten Ariane van Mancius (Owner van NowNewNext) en Lucy van Keulen (Owner van L’atatrimae) met een frisse blik op hoe we verpakken in 2030. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om deze kickstart om 11.30u live bij te wonen en in gesprek te gaan met experts. Na de kick-start vullen o.a. Vouwkarton Platform, Albert Heijn en ECPA het programma binnen het thema aan.

Op 9, 10 en 11 april 2024 komt de verpakkingsindustrie weer samen in Evenementenhal Gorinchem. Van vulmachines tot labeltechnologie, en van materialen tot industriële verpakkingsoplossingen. Op Empack vind je de antwoorden op jouw verpakkingsvraagstukken.

www.empack.nl