Stichting EKO-keurmerk lanceert een nieuwe betekenis van het bekendste en oudste keurmerk voor biologisch voedsel. De boeren, bedrijven, winkels en horeca die een EKO-keurmerk verdienen, gaan ieder jaar twee extra duurzame stappen zetten. Dat kan gaan over twaalf verschillende thema’s, waaronder energiebesparing, verpakking en bodemvruchtbaarheid. De gekozen verbeterdoelen zijn concreet en meetbaar en het behalen ervan is onderdeel van de certificering.
De duurzaamheidseisen voor winkels zijn verder uitgebreid. Naast de al bestaande eis van minimaal 90% biologische producten, zijn eisen toegevoegd op het gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling. En ook de winkels kiezen twee ontwikkelthema’s per jaar.
In Nederland hebben meer dan 1000 bedrijven het EKO-keurmerk. Sinds 1973 staat dit garant voor producten van biologische oorsprong. In 2011 werd het Europese biologische keurmerk ingevoerd: het groene blaadje.
Kijk voor meer informatie op www.eko-keurmerk.nl.