DS Smith, onderdeel van International Paper en wereldwijde toonaangevende leverancier van duurzame verpakkingen op papiervezelbasis, heeft samen met Queen® Flowers een recyclebare boeketdoos ontwikkeld. Deze doos kan naast de traditionele verpakkingen van het merk in winkels en verkooppunten worden geplaatst en zorgt voor een opvallende presentatie.
De boeketdoos, gemaakt van golfkarton, is geschikt voor drie tot vijf Kalanchoë-boeketten. De dozen zijn voorzien van twee verschillende deksels: één deksel met vijf gaten voor kleinere boeketten en één deksel met drie gaten voor de grotere boeketten.
De onderste deksel is zo ontworpen dat deze eenvoudig in de korte handgrepen van de doos past, zonder dat er lijm nodig is. Het ontwerp is gebruiksvriendelijk en heeft geen scherpe randen, waardoor de doos makkelijk in elkaar te zetten is. Het bovenste deksel zorgt ervoor dat er minder lucht in de doos achterblijft, waardoor onnodig gewicht tijdens transport wordt voorkomen. Daarnaast helpt het deksel om het vochtgehalte op peil te houden, zodat de boeketten van leverancier tot verkooppunt vers blijven.
Emilie Stærmose, Chief Marketing Officer (CMO), Queen Flowers: “We waren op zoek naar een verpakking die eenvoudig te bedrukken is met ons merk, zodat we beter zichtbaar zijn in de winkel. Dit is veel effectiever dan de manier waarop onze boeketten voorheen werden gepresenteerd. Het vochtbehoud en de bescherming die deze nieuwe boeketdozen van DS Smith bieden, zijn – naast duurzaamheid en recyclebaarheid – belangrijke onderdelen van het ontwerp en onze strategie. We zijn benieuwd hoe onze klanten deze nieuwe verpakking ervaren, hun feedback is voor ons erg waardevol.”
De duurzame verpakking met goed zichtbare graphics laat de merkidentiteit van Queen® Flowers duidelijk zien. Het buitenoppervlak is ideaal voor opvallende logo’s en zorgt voor een sterke visuele uitstraling, zowel online als in het schap in de winkel. Daarnaast kunnen gebruikte dozen eenvoudig in de kartoncontainer worden weggegooid, zodat ze gerecycled kunnen worden.
DS Smith heeft bij het ontwerp gebruikgemaakt van haar unieke Circular Design Metrics, een primeur binnen de verpakkingsbranche. Deze aanpak stelt het ontwerpteam in staat om verpakkingen te ontwikkelen die minder materiaal vereisen, de CO₂-uitstoot verlagen en beter recyclebaar zijn. De nieuwe oplossing vormt een duurzame aanvulling op de traditionele zwarte emmers die het merk al gebruikt. Door diepgaand inzicht in de bedrijfsvoering en supply chain van klanten, biedt DS Smith verpakkingsoplossingen die aansluiten bij zowel de operationele behoeften van ondernemingen als de verwachtingen van consumenten.
Circular Design Metrics (CDM) is een instrument van DS Smith waarmee de circulariteit van verpakkingsontwerpen kan worden beoordeeld en vergeleken op acht essentiële indicatoren. Het instrument geeft een duidelijk beeld van de prestaties van een ontwerp en laat zien waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen merken actief werken aan meer duurzaamheid door afval en vervuiling te verminderen en materialen en producten langer in de keten te houden.
DS Smith hanteert een doelgerichte Now & Next-duurzaamheidsstrategie, genaamd ‘Redefining Packaging for a Changing World’, en zet zich in om het voortouw te nemen in de overgang naar een circulaire economie binnen de sector. Daarbij levert DS Smith duurzame, circulaire oplossingen aan haar klanten.