De opkomst van e-commerce heeft marketeers en brand managers voor tal van uitdagingen geplaatst. De grootste is misschien wel het opbouwen van merkentrouw. Doordat het aantal contactmomenten tussen merk en consument drastisch verminderd, kan dit de voorkeur voor een merk en de kans op belangrijke herhaalaankopen namelijk aanzienlijk beïnvloeden. Hoe kan een onderneming een sterke emotionele band opbouwen, ondanks beperkt contact? Kan een secundaire verpakking een verrassende oplossing voor de hoofdbrekens van marketeers bieden? Er zijn tal van mogelijkheden om hier met de verpakking op in te springen, DS Smith geeft in dit artikel drie tips.
Vergroot uw audience
Voor retailers is het belangrijker dan ooit om ná de aankoop indruk te maken op de consument. De verpakking speelt hierin een cruciale rol. Een van de meest onderbenutte marketing-mogelijkheden van het ogenblik, de innovatieve verpakking, kan ervoor zorgen dat de merkbeleving zich als een olievlek verspreidt. De beste voorbeelden worden in toenemende mate gedeeld via social media. Het bewijs hiervan is de zogenaamde ‘unboxing' video die nu populair is op YouTube, vooral voor luxemerken als Trunk Club of Beauty Box.
Maak van uw verpakking iets moois
Naast vakkundig ontworpen, kan een verpakking met de juiste ‘looks' ook emoties en gevoelens opwekken die een klant een bijzonder gevoel geven. De 'touch & feel' van de verpakking, de constructie van de doos, de kleuren, de bedrukking en de typografie, kunnen een gevoel oproepen van een bepaald soort lifestyle of welzijn, bijvoorbeeld een luxueuze of gezonde levensstijl. Ontwikkelingen op het gebied van druktechnieken hebben de verpakkingsindustrie in staat gesteld om merken de beste kwaliteit en beleving te bieden. Plus de flexibiliteit om grote volumes te produceren die passen bij een reclamecampagne of de branding van een consumentenverpakking.
Besteed aandacht aan bescherming en duurzaamheid
Een prachtige uitpakervaring hoeft echter niet milieuonvriendelijk te zijn. Intelligent ontwikkelde verpakking die optimaal gebruik maakt van materialen en zelf recyclebaar is, zal meer en meer klanten aantrekken die van duurzaamheid houden, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van het uiterlijk dat synoniem is met het merk. Natuurlijk is de basisfunctie van de verpakking even belangrijk als het creëren van een magisch moment. Verpakkingen moeten goederen veilig van A naar B brengen en ook gemakkelijk te openen zijn en te gebruiken voor retourzendingen.
Kijk voor meer informatie op www.dssmith-packaging.nl.