HomeNieuwsBeurzen en evenementenDrukbezochte keynote lezingen op Empack

Drukbezochte keynote lezingen op Empack

empack-den-bosch-2014-keynotes

Op de Empack, die afgelopen week weer werd gehouden in de Brabanthallen in Den Bosch, werden ook verschillende actuele verpakkingsthema’s uitgelicht in vijf focusgebieden: ecoPack, print4Packaging, labelTech, Foodplein en Caps & Closures Lane, bedoeld om vraag en aanbod op de beursvloer gemakkelijk bij elkaar te brengen. Prof. Dr. Braungart (één van de grondleggers van het Cradle to Cradle principe), Jean Schrurs (Cape Decision), Axel Groothuis (Eurogroup Consulting) en Sean Smyth (Sean Smyth Services) verzorgden drukbezochte keynote lezingen over verschillende actuele verpakkingsthema's.

Cradle to Cradle

empack-den-bosch-2014-logo-2014Prof. Dr. Braungart, één van de grondleggers van het Cradle to Cradle principe, verzorgde een keynote lezing binnen dit thema. De kern van het Cradle to Cradle principe is het ontwerpen van producten op een manier waarop ze terug kunnen keren in de natuur. Deze manier van produceren is volgens Braungart niet alleen goed voor het milieu en dus gezond voor ons, maar tevens bijzonder winstgevend. Multinationals zoals Nike, Ford, Unilever en Herman Miller zijn dan ook een samenwerking met hem aangegaan en produceren nu enkele Cradle-to-Cradle producten.

Prof. Dr. Braungart is oprichter en wetenschappenlijk directeur van EPEA International Umweltforschung in Hamburg (DE) en mede-oprichter van Mc Donough Braungart Design Chemistry in Charlottesville, Virginia (US). Beide organisaties omarmen intelligente, esthetische en eco-effectieve productontwerpen en optimaliseren deze producten binnen het Cradle to Cradle principe. Sinds 2008 heeft Braungart een leerstoel aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam waar hij als bijzonder hoogleraar de masterclass Cradle to Cradle onderwijst.

Key Factors & Trends Shaping the Global Beverage & Food Packaging Market

Verpakkingsspecialist Jean Schrurs verzorgde een keynote lezing over de sleutelfactoren en trends die de voedsel- en drankenindustrie wereldwijd beïnvloeden. Tijdens zijn keynote lezing zoomde hij in op 7 trends die de aankoopbeslissingen van consumenten gaan beïnvloeden, 6 trends die in het aankomende decennium de voedsel- en dranken retailindustrie gaan transformeren én 8 wereldwijde trends die de voedsel- en dranken producerende industrie gaan domineren.

Jean Schrurs studeerde werktuigbouwkunde aan de Universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL, België) waar hij een Bachelor- en een Mastertitel behaalde. Hierna behaalde hij zijn MBA op de KU in Leuven, terwijl hij proceservaring opdeed bij Exxon. In de jaren hierna bekleedde hij diverse functies bij The Coca-Cola Company en en verschillende andere bottelaars, zowel in Europa als daarbuiten. Hier heeft hij rollen bekleed in process excellence, operations support, productinnovatie, wereldwijde technologie-ontwikkeling en was hij voor meerdere landen technisch verantwoordelijk. In 2000 bood AMCOR hem een Europese, leidende rol binnen hun flexibele verpakkingsdivisie. In 2003 werd hij door de INBEV groep gevraagd om de wereldwijde verpakkings- en innovatiestrategie vorm te geven. In 2005 richtte hij Cape Decision op waardoor hij zijn expertise en ervaring op een onafhankelijke manier kan delen met verschillende organisaties. Daarnaast is hij is lid van verschillende raden van bestuur en gecertificeerd door Guberna, het Belgische kenniscentrum voor bestuurders en ondernemingen.

Hoe shopt de consument in 2020? En welke gevolgen heeft dit voor uw/de supply chain?

Shopping 2020 is een onderzoeksprogramma dat is gelanceerd door 16 branche organisaties met als centrale vraagstelling: “Hoe shopt de consument (online) in 2020 en welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche en bedrijfsniveau opdat B2C ondernemend Nederland succesvol hier op in kan spelen, nationaal én internationaal?”

Axel Groothuis gaf een overzicht van de trends die voortkomen uit dit onderzoek en ging in op de gevolgen van bijvoorbeeld de enorme groei van online retail. Hoe kunt en moet u zich vorobereiden op deze ontwikkeling? Welke rol gaat u spelen binnen de keten? En is 3D printing een kans of een bedreiging?

Digital Labels & Packaging – Are we there yet?

Sean Smyth van Sean Smyth Services verzorgde een keynote lezing over Digital Labels & Packaging. Hij ging hierbij in op Europese marktvoorspellingen, electrofotografie en inkjet, aandrijvers van de overstap naar digitaal, nieuwe mogelijkheden voor brand engagement en het is meer dan Cola.

Sean Smyth heeft reeds 25 jaar ervaring in de sector binnen senior technology posities bij diverse bedrijven in de gehele supply chain. Hij heeft een sterke achtergrond in het op de juiste wijze toepassen van technologieën voor printen, waaronder het implementeren van digitale printsystemen, MIS en workflows. Verder heeft hij veel boeken geschreven en marktonderzoeken gedaan, met hierbij een focus op de toekomst. Enkele voorbeelden zijn “The Print & Production Manual” en “Future of Global Print Markets”. Sean Smyth is bovendien redacteur van “Digital Labels and Packaging” en schrijft regelmatig technologie-columns en artikelen voor de tijdschriften Trade Press en Smithers Pira.

Uitgebreide fotoreportage Empack

De redactie van Pack Online maakte ook deze keer weer een fotoreportage van exposanten, bezoekers, noviteiten, producten en nog veel meer. Klik hier voor de fotoreportage…

Later deze week volgen ook nog een videoreportage, waarin exposanten van Empack terugblikken op twee succesvolle en drukbezochte beursdagen, en een nabeschouwing met beursorganisator easyFairs.

Kijk voor meer informatie op www.easyFairs.com/EMPACK-NL.