HomeMachinesEtiketteren en printenDomino werkt aan duurzamere productie voedingsmiddelen en dranken

Domino werkt aan duurzamere productie voedingsmiddelen en dranken

De duurzaamheidskwesties waar merken en producenten in de voedingsmiddelen- en drankensector mee te maken hebben, zijn complex en hangen allemaal met elkaar samen. Het zijn kwesties die wereldwijd spelen in alle voedselleveringsketens, van de productie en inkoop van grondstoffen tot verpakkingen, logistiek en afvoer.

Deze problemen alleen te lijf gaan zal echter weinig resultaat opleveren. In plaats daarvan moeten voedingsmiddelen- en drankenmerken buiten hun eigen organisatie op zoek gaan naar inspiratie en innovatie. Door samen te werken met leveranciers van apparatuur, partners in de leveringsketen, detailhandelaren en zelfs concurrerende merken, kunnen bedrijven gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelen stellen en hun krachten bundelen. Ook creëren ze zo veel meer impact dan ze afzonderlijk zouden hebben.

Een gezamenlijke aanpak versterkt potentiële vooruitgang en motiveert en inspireert alle betrokkenen om te innoveren voor een betere toekomst, zo legt Rachael Satchwell uit, Global Food Sector Manager bij Domino Printing Sciences.

Samen bouwen aan een circulaire economie is essentieel om wereldwijd duurzaamheid te realiseren. Bijvoorbeeld door dranken en voedingsmiddelen te produceren en consumeren op een manier die verspilling vermindert en grondstoffen in gebruik houdt. Grondstoffen moeten verantwoord ingekocht worden en verpakkingen moeten producten beschermen, voedselverspilling voorkomen en merken, detailhandelaren en consumenten helpen te recyclen.

Fabrikanten kunnen op zoek gaan naar milieuvriendelijke, ethische en alternatieve (bijv. plantaardige) grondstoffen om te gebruiken in het ontwerp en de productie van hun producten. Of productverpakkingen ontwerpen met het oog op hergebruik en recycling. Daarnaast kunnen ze kosten en afval tijdens de productie terugbrengen door de energie-efficiëntie van producten te verbeteren.

Bij de keuze voor verpakkingsmaterialen komen een aantal criteria kijken, zoals recycleerbaarheid, hergebruik, composteerbaarheid, het totale gewicht van de verpakking en het energie- en waterverbruik. Zo lijkt een gemakkelijk te recyclen glazen fles de duurzamere oplossing voor dranken, maar hierdoor stijgt juist de CO2-uitstoot van het transport verderop in de keten fors. Dit komt door het hogere productgewicht in vergelijking met PET zolang de logistiek afhankelijk is van koolstofrijke energie.

Vanwege deze complexiteit en wisselwerking moet bij productwijzigingen dus ook rekening worden gehouden met alle bijkomende effecten. Zodat producten op de productielijn nog steeds goed kunnen worden verwerkt, verpakt of gecodeerd en gemarkeerd, zonder dat wijzigingen de duurzaamheid verderop in de keten aantasten.

Zakelijk gezien lijkt het misschien tegenstrijdig om productontwerp en -ontwikkeling met andere bedrijven te bespreken, of zelfs met concurrenten. Toch stelt samenwerking merken in staat hun krachten te bundelen, invloed uit te oefenen in de leveringsketen en ervoor te zorgen dat nieuwe projecten een positieve invloed hebben op de bredere markt.

Ook de samenwerking met productieleveranciers en andere bedrijven uit de bredere leveringsketen is van groot belang. De uitdaging is namelijk te groot om door één organisatie te worden aangepakt. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat een bedrijf een productverpakking wil wijzigen. Maar als recyclingbedrijven de aangepaste verpakking niet goed kunnen verwerken, heeft dat alleen maar negatieve gevolgen. Door met andere vertrouwde partners uit de bredere leveringsketen samen te werken, ontwikkelen bedrijven écht duurzame oplossingen, zonder in de potentiële valkuilen te trappen.

Het Britse Waste and Resource Action Programme schat dat zestien procent van alle voedselverspilling plaatsvindt tijdens het productieproces. Belangrijke oorzaken voor deze verspilling zijn menselijke fouten en inefficiënte productielijnen, onder meer door handmatige productwissels.

Als menselijke fouten in het productieproces tot problemen leiden, moeten producten in het beste geval opnieuw verpakt worden. In het ergste geval worden zeer bederfelijke producten, zoals zuivelproducten, afgeschreven als afval.

Fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken moeten in nauwe samenwerking met hun machineleveranciers vaststellen waar verspilling beperkt kan worden. Ook moeten ze oplossingen implementeren om ervoor te zorgen dat alle energie, tijd en geld wordt besteed aan de productie van zo veel mogelijk verkoopbare producten van hoge kwaliteit. Meer efficiëntie betekent immers meer duurzaamheid.

Automatisering, machine-integratie en vision-inspectie zijn belangrijke strategieën voor het identificeren en oplossen van problemen door menselijke fouten en handmatige verwerking. En dus ook voor het verminderen van verspilling.

Bovendien kunnen fabrikanten productieafval beperken door oplossingen te implementeren die de prestaties van machines in realtime monitoren. Sensoren en oplossingen in de cloud kunnen aangepast worden om meldingen te versturen bij teruglopende prestaties. Dit geeft fabrikanten de kans om snel in te grijpen voordat een lijn stilvalt of verpakkingen dusdanig in kwaliteit achteruitgaan dat producten niet meer gedistribueerd, verkocht of geconsumeerd kunnen worden.

Milieuverantwoordelijk produceren houdt niet op bij de productie zelf. Duurzame productie begint namelijk bij het optimaliseren van de leveringsketen. Merken kunnen dit bevorderen door met partners upstream en downstream in de leveringsketen samen te werken en systemen te integreren om de transparantie te vergroten en meer gegevens te delen.

In perioden met veel vraag of bij voorraadtekorten en vertragingen helpt meer zichtbaarheid fabrikanten om doorvoertijden nauwkeurig te voorspellen, grip te houden op de voorraadvereisten en aan de verwachtingen van klanten te voldoen.

Hogere zichtbaarheid binnen leveringsketens kan gerealiseerd worden door variabele productgegevens, zoals batch- en productinformatie, op te nemen in scanbare 2D-codes. Een voordeel hiervan is een beter zicht op de voorraad, omdat dit het makkelijker maakt om fouten of lekkage op te sporen. Merken optimaliseren zo hun activiteiten, verhogen hun veerkracht en verminderen het risico op voedselverspilling.

Gegevensuitwisseling is essentieel om te voldoen aan voorschriften zoals de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD), die fabrikanten verplicht om hun volledige CO2-voetafdruk bij te houden en hierover te rapporteren, inclusief scope 3-koolstofemissies. Dit onderstreept het belang van samenwerking bij het voldoen aan industrienormen en het ontwikkelen van milieuvriendelijke, duurzame oplossingen.

De weg naar een duurzamere, milieuvriendelijkere toekomst voor de productie van voedingsmiddelen en dranken vereist dat partijen zich wereldwijd samen inzetten.
Voor fabrikanten bestaat de ideale aanpak uit samenwerking met gelijkgestemde organisaties. En het aangaan van partnerschappen met leveranciers die kunnen helpen bij het implementeren van duurzame praktijken in elke fase van het productieproces en de leveringsketen.

Deze integrale aanpak is niet alleen goed voor het milieu, maar helpt merken ook om kosten te besparen, de klanttevredenheid te verbeteren en de merkreputatie te versterken.

www.dominobenelux.com