HomeNieuwsBedrijven en personenDeeDee ziet onderschatting als grootste vijand in verslaan COVID-19

DeeDee ziet onderschatting als grootste vijand in verslaan COVID-19

“‘Ach mevrouw, het is maar een griepje…', ik herinner me de uitspraak van onze basisschooldirecteur nog goed. COVID-19 wint aan kracht door aanhoudende onderschatting. En daar zit voor ons als ondernemers de sleutel tot overwinning”, schrijft Elke Coolen van DeeDee.

DeeDee heeft haar leveranciers veelal in China. “Onze hofleverancier zetelt zelfs in Wuhan stad. De impact van COVID-19 werd bij ons dus al duidelijk aan de bron. Onze Chinese partners blonken uit in directe acceptatie van hun tijdelijke lot (eerste leerpunt voor ondernemers) en begonnen direct aan de voorbereidingen van diverse actie scenario's (tweede leerpunt voor ondernemers). Niets doen is geen optie, afwachten alleen op persoonlijk vlak. ‘Persistence is the key to success' was hun advies.”

De persoonlijke interpretatie was om ook direct actie te ondernemen. “We spraken af met onze mentor Elske Doets om ons mentaal kracht te geven en startten vervolgens direct met ons calamiteitenplan (derde leerpunt voor ondernemers). Welke alternatieven hadden we, voor logistiek en productie? Welke klanten werden cruciaal geraakt? En waar zaten de risico's voor de continuïteit van DeeDee?”

Als één van de eerste bedrijven vroeg DeeDee WTV aan en verkreeg die direct dezelfde dag. “Een deuk in je ego? Mogelijk. Maar zoals Mark Rutte tijdens de Business Boost Live zei: ‘Krachtig zijn kan ook zonder ego' (vierde leerpunt voor ondernemers). Hiermee hadden we de grootste financiële consequenties afgedekt op korte termijn. We zijn de Nederlandse regering hier extreem dankbaar voor.”

Een periode van extreme druk brak aan. “In Nederland heerste complete afwijzing van risico's en onze klanten waren niet altijd even begripvol, terwijl onze partners de straten desinfecteerden en al 50 dagen onafgebroken in hun appartementen zaten. Bij DeeDee werd er extreem hard gewerkt om leveringen binnen te krijgen, ook ik mocht een container mee lossen. De betrokkenheid en het eigenaarschap van ons personeel steeg immens, vooral vanwege extreem open communicatie van ons als leiders naar alle personeelsleden (vijfe leerpunt voor ondernemers).”

Inmiddels start China gefaseerd weer op en loopt de productie bij bijna al de partners van DeeDee weer efficiënt. “Zij hadden hun plannen klaarliggen, hun netwerken aangesproken en echt het onmogelijke mogelijk gemaakt qua productie en logistiek (zesde leerpunt voor ondernemers). Wat zijn we daar trots op! Hierdoor kan DeeDee alle geplaatste orders leveren, veelal met slechts enkele dagen vertraging. Dit is erg belangrijk omdat veel van onze klanten houdbare voeding en/of persoonlijke hygiëne producten leveren: producten waar we momenteel allemaal behoefte aan hebben.”

Onderschatting bij DeeDee heeft men ook voorkomen. “Wij werkten al veelvuldig thuis toen ik de directeur van de basisschool sprak, en hadden persoonlijke klantbezoeken al afgelast. Direct na de eerste uitbraken in Nederland is het personeel op locatie in twee teams gesplitst. Bezoekers mogen alleen gezond binnen, handen wassen en niet in onze gezamenlijke ruimtes komen. Hysterisch? Mogelijk. Maar tot nu toe is bij DeeDee nog iedereen gezond.”

“En denk nou niet dat we klaar zijn (zevende leerpunt voor ondernemers)”, schrijft Elke Coolen. “Ons calamiteitenplan wordt nog wekelijks doorgenomen. Wat als de haven van Rotterdam plat moet? Wat als we wel zieken krijgen? Zoek een sparringspartner en neem alle ondenkbare vragen serieus in overweging (achtste leerpunt voor ondernemers). Alleen dan ben je als ondernemer in staat onderschatting te voorkomen en 'the monster Corona' te verslaan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Veel succes aan alle ondernemers!”

www.deedee.nl