Op 12 november kwamen een aantal deskundigen uit de foodretail bijeen bij het NVC om ideeën uit te wisselen over design, verpakkingen en merkenbeleid. De deelnemers scherpten hun visie onder andere naar aanleiding van de vraag ‘Hoe belangrijk is de verpakking voor een merk? Eén van de conclusies was dat wanneer de verpakking meer belooft dan door de inhoud wordt waargemaakt dan wordt het product een dissatisfier en heeft dat een negatieve uitstraling op het merk.
Geconstateerd werd ook dat functionaliteit van de verpakking in belang toeneemt, zowel vanuit het gezichtpunt van de handel als de consument, de eindgebruiker. “Gemak voor de consument is een belangrijke driver om verpakkingen aan te passen”.
Verder hadden de experts een belangrijke boodschap aan de marketeers: “De verpakking wordt sterk ondergewaardeerd als communicatiemiddel met de consument. “De verpakking is het onderscheidende platform voor het merk”, zo formuleerde ontwerper Jeff van Dijk van OD-Design het. “Kijk naar het flesje Coca-Cola en je ziet hoe geniaal dit is. Hetzelfde geldt voor de ketchupfles van Heinz”.
De groep deskundigen bestond uit Jeff van Dijk (OD-Design), Geert Cantrijn (BooMpackaging), Lisette Alders (Tetra Pak Benelux), Ingrid Lammerts en Mariska Zweden (Bunzl), Peter Karsten (Karsten Beheer) en Michaël Nieuwesteeg (NVC).
Bron: NVC