Nederlandse consumenten zijn zich in toenemende mate bewust van thema’s als klimaatverandering, duurzaamheid en vervuiling van het leefmilieu. Uit een onderzoek in opdracht van ABN AMRO blijkt dat 54% van de Nederlandse consumenten bereid is om duurzame producten te kopen. En maar liefst 86% zou dit doen vanuit milieuoverwegingen. “Deze trend zet zich ook door op het gebied van verpakken. Ecologisch en duurzaam verpakken zijn belangrijke pijlers en een materiaal als golfkarton helpt daarbij, want het is 100% hernieuwbaar, recyclebaar en afbreekbaar”, vertelt Raymond Segers van De Jong Verpakking.

Raymond Segers ziet dan ook dat veel bedrijven de overstap maken naar karton. En hiermee groeit ook de behoefte naar een persoonlijke, no-nonsense totaalleverancier die flexibel duurzame en recyclebare verpakkingen levert. Raymond Segers: “Dit doen wij als enige onafhankelijke Nederlandse producent van golfkartonnen verpakkingen. Wij verkopen en leveren de door onszelf geproduceerde bedrukte en onbedrukte golfkartonnen verpakkingen zowel rechtstreeks als indirect via handelaren aan onze klanten in Nederland, België, Duitsland, Ierland, Groot Brittanië en Frankrijk.”

De succesvolle werkwijze van De Jong Verpakking zit hem mede in het feit dat ‘nee’ niet bestaat. “Onze klanten zijn overal en op elk moment in staat om hun producten in goede staat en goedkoop te transporteren en zij kunnen daardoor de door hen gemaakte afspraken met hun eigen klanten altijd nakomen”, licht Raymond Segers toe. Deze klantgerichte aanpak vraagt tegelijkertijd om een transparante communicatie met betrekking tot duurzaamheid. Om deze reden heeft het bedrijf onlangs haar MVO-document gepubliceerd. In dit document kan iedereen zien wat De Jong Verpakking allemaal met de aspecten People, Planet en Profit doet.

Raymond Segers: “Zo is De Jong Verpakking FSC-gecertificeerd, wat de zekerheid biedt van duurzaam bosbeheer. Ook hebben wij met een recente audit van Ecostars vier sterren behaald. Met deze duurzaamheidscertificering wordt het complete transport gecontroleerd. Hiertoe worden het wagenpark maar ook training en monitoring gerekend. De feedback van Ecostars was dat we een mooi en schoon wagenpark hebben en dat we goed bezig zijn met het opleiden van chauffeurs. Binnenkort ontvangen we weer nieuwe en hoog scorende vrachtwagens.”

Dat het streven naar duurzaamheid voor De Jong Verpakking niet ophoudt bij het karton, de productie en het transport, weerspiegelt zich tot slot in de maar liefst 20.000 m2 zonnepanelen. Door deze zonnepanelen komt een jaarlijkse hoeveelheid duurzame energie beschikbaar van 1,2 miljoen kilowattuur. Deze capaciteit wordt direct ingezet in de productie van de 500 miljoen verpakkingen die bij De Jong Verpakking op jaarbasis worden geproduceerd.

www.dejongverpakking.com