Home Dossiers Duurzaamheid Coop Supermarkten zet nieuwe stap in strijd tegen single-use plastic

Coop Supermarkten zet nieuwe stap in strijd tegen single-use plastic

Coop Supermarkten zet al jaren stappen op het gebied van duurzaam verpakken. Op 16 november introduceert Coop in al haar winkels een nieuwe boodschappentas van het merk Ragbag: een tas met een verhaal.  De nieuwe shopper van Ragbag wordt gemaakt van grootverpakkingen van thee, afkomstig van theeplantages in India. Een mooie aanvulling op het huidige aanbod in Coop-winkels: bigshoppers van gerecyclede petflessen en klimaatneutrale lusdraagtassen.

“Met de Ragbag gaan we samen single-use plastic tegen”, vertelt Ralph Lenoire, naast Manager Facilitair ook voorzitter van de MVO-groep bij Coop. “Hiermee voorkomen we dat de plastic (polypropyleen) grootverpakkingen na één keer gebruiken op de afvalberg belanden. Bovendien is de boodschappentas – een maatje kleiner dan onze bigshoppers – zelf ook herbruikbaar en daarmee een verantwoord alternatief voor plastic wegwerpboodschappentassen. Met deze boodschappentas komt Coop tegemoet aan twee wensen van klanten. Wij zijn voortdurend in gesprek met de consument, en uit onze klantenpanels en enquêtes blijkt dat consumenten een tussenformaat boodschappentas missen én dat plasticreductie een belangrijk thema is.”

Annelies Clements, Business Development Manager bij Bunzl Retail & Industry, totaalleverancier en de verbindende schakel tussen Coop en Ragbag: “We werken al zo’n twintig jaar samen met Coop aan duurzame verpakkingsconcepten en -oplossingen. Ragbag is daar een mooi voorbeeld van. Samen steken we onze nek uit, omdat we écht geloven in dit product. Het is een mooie tas, gemaakt volgens de principes van upcycling. Er verdwijnt minder afval in de natuur. Daarnaast wordt de lokale populatie in India van werk en inkomen voorzien. Dankzij deze samenwerking met Coop helpen we op grote schaal gezinnen in India aan een betere toekomst. Samen maak je ’t verschil.”

www.coop.nl