Voedselfabrikanten zetten consumenten regelmatig op het verkeerde been met mooie namen, verleidelijke plaatjes en onzinnige claims op verpakkingen, aldus de Consumentenbond. Daarom start de organisatie de campagne “Kletsplaatjes” en roept consumenten op eigen voorbeelden in te sturen voor de “Wall of Shame”. Zo wil de Consumentenbond samen met consumenten marketingtrucs doorprikken en fabrikanten dwingen eerlijker te zijn over hun producten.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Wat op de buitenkant staat, zit vaak helemaal niet in de verpakking of maar mondjesmaat. Wij roepen consumenten op om zelf de etiketten ook eens te bestuderen en ons meer van dit soort absurde voorbeelden te sturen voor de ‘Wall of Shame'. De echt serieuze gevallen zal de Consumentenbond aangeven bij de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.”
Claims
De Consumentenbond strijdt al jaren tegen misleidende voedings- en gezondheidsclaims, wat heeft bijgedragen aan strengere regelgeving op dit gebied. Maar fabrikanten blijven de mazen in de wet opzoeken om hun producten aan de man te brengen, meldt de Consumentengids van oktober. Ze gebruiken volgens de gids bijvoorbeeld nog steeds enthousiast claims als “0% vet” of ze gaan creatief om met de namen van ingrediënten.
Kijk voor meer informatie op www.consumentenbond.nl.