HomeNieuws"Consumenten niet op de hoogte van voordelen voedingsmiddelen in blik"

“Consumenten niet op de hoogte van voordelen voedingsmiddelen in blik”

Consumenten gebruiken voedingsmiddelen in blik veelvuldig, maar zijn zich niet bewust van de voordelen van dit verpakkingsformaat. Dat blijkt uit een enquête van de Amerikaanse CFA (Canned Food Alliance). Meer dan 80% van de ondervraagden gebruikt minimaal een paar keer per maand voedingsmiddelen uit blik. Toch toont de enquête aan dat deze consumenten een verkeerd beeld hebben over de voedingswaarde van voedingsmiddelen in blik.

Volgens Rich Tavoletti, executive director van de CFA, moeten voedingsmiddelenbedrijven de consumenten helpen om beter inzicht te krijgen in de voordelen van voedsel in blik. “Het is logisch om voedsel in blik te gebruiken voor het maken van snelle, gezonde maaltijden en onderzoek heeft aangetoond dat voedingsmiddelen in blik voordelen hebben ten opzichte van andere verwerkte producten. Amerikanen blijven echter onderschatten wat de toegevoegde waarde is van ingeblikt voedsel voor een gezond dieet. We proberen consumenten bewust te maken van de voordelen van voedingsmiddelen in blik.”

Eén van de stellingen uit de enquête, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat deze juist is, was “voedingsmiddelen in blik bevatten evenveel voedingsstoffen als verse en bevroren voedingsmiddelen”. Slechts 27% van de respondenten dacht dat voedsel in blik evenveel voedingsstoffen bevat als bevroren voedsel en slechts 18% geloofde dat dit het geval was voor blik ten opzichte van verse voedingsmiddelen.

Verder wist een groot deel van de respondenten niet dat voedingsmiddelen in blik weinig sodium kunnen bevatten en dachten veel respondenten dat voedingsmiddelen in blik altijd een flink verwerkingsproces achter de rug hebben.

Kijk voor meer informatie op www.mealtime.org.