
De consument vindt de verpakking nagenoeg even belangrijk als het merk. Dat is de boodschap van een rapport van het Amerikaanse bedrijf MeadWestvaco (MWV), aanbieder van verpakkingsoplossingen. Er wordt dan ook opgemerkt dat marketeers door een goed bestudeerde verpakking aan hun producten een premium-kwaliteit kunnen meegeven, waardoor het publiek kan worden aangezet om prijsverhogingen met 30 procent of 50 procent te tolereren. Onder meer blijkt dat bij de consument door het gebruik van specifieke visuele signalen, zoals matte kleuren of organisch getint verpakkingsmateriaal, een premium-conceptie kan worden gecreëerd.
“Hoewel het concept van de verpakking vaak door merkmanagers over het hoofd wordt gezien, kan het een belangrijke impact hebben op de verkoop”, wordt in het rapport opgemerkt. “De consument kan aan de hand van de verpakking immers onbewust een aantal emotionele signalen ontvangen die een meerwaarde creëren voor de beleving rond het product. De verlichting en geur in de lobby van een hotel kunnen bij de gast een idee creëren over de aangeboden service. Datzelfde fenomeen geldt echter ook voor alledaagse producten, waar verpakkingen de consument kunnen aanzetten om, onafhankelijk van de prijs of de locatie in het winkelrek, aan het merk een premium-kwaliteit toe te kennen.”
De verpakking moet volgens het rapport garanderen dat het product in het winkelrek door zijn contrast tegenover andere koopwaar bij de consument in het oog valt. “Matte kleuren en organische materialen kunnen een gevoel van luxe creëren, maar dat geldt ook voor een blinkend zwarte verpakking”, merken de onderzoekers op. Anderzijds blijkt ook de functionaliteit en gebruiksgemak volgens het rapport een signaal van kwaliteit uit te stralen. Er wordt aan toegevoegd dat zelfs een specifiek geluid van de verpakking bij de consument een premium-perceptie kan genereren. Dat geldt ook voor het gevoel, zoals de zachtheid van kasjmier, dat wordt gegenereerd bij de aanraking van het product.
Kijk voor meer informatie op www.meadwestvaco.com.
Bron: Express.be