Home Nieuws Consument kijkt meestal niet naar etiket

Consument kijkt meestal niet naar etiket

Consumenten kijken meestal niet naar het etiket van voedingsmiddelen voordat ze een product kopen. Tijdens het winkelen kijkt 16,8% van de consumenten op het etiket. Dat blijkt uit een onderzoek in zes Europese landen uitgevoerd door de European Food Information Council (EUFIC) en gepubliceerd in het Journal of Public Health. Het onderzoek werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Polen en Hongarije.

Onderzoekers bekeken zes productgroepen: ontbijtgranen, frisdranken, snoep, kant-en-klaar maaltijden, zoute snacks en yoghurt. In de winkels werd gescoord hoeveel consumenten het voedingswaarde-etiket bekeken voordat ze het product kochten, en werden interviews gehouden. Gemiddeld gebeurde dat door 16,8% van de er consumenten, maar er waren grote verschillen tussen landen.

Als het etiket al werd bekeken, was er vooral aandacht voor vet, calorieën, suiker en zout. Ook werd er veel gekeken naar de Dagelijkse Voedingsrichtlijn, de Guideline Daily Amounts (GDA). De onderzoekers testen ook of consumenten deze GDA-tabel konden gebruiken. In Groot-Brittannië, Zweden, en Duitsland konden consumenten dit goed begrijpen, in de andere landen was dat minder. Er waren meer consumenten die begrip hadden van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn dan gebruikers van het etiket, dus volgens onderzoekers is er ook gebrek aan motivatie bij consumenten. Er bleek een relatie te zijn tussen het begrip van de GDA en de interesse in gezond eten, de voedingskennis en de sociale klasse.

Het onderzoek is hier te vinden.

Bron: Levensmiddelenkrant