Een groot deel van de consumenten baseert hun keuze voor een bepaalde wijn op basis van de verpakking, terwijl wijnkenners dit juist lijken te doen op basis van de inhoud. Volgens verpakkingsleverancier Tetra Pak liggen er dan ook nog volop mogelijkheden om de consument te verleiden met aantrekkelijke verpakkingen. Kartonnen verpakkingsmateriaal is voor het maken van een eerste sterke indruk bij de consument zeer geschikt.
Een aantrekkelijke verpakking helpt de consument bij het herkennen van het product, de naam van de wijn en het wijnhuis achter het product. Een kartonnen wijnverpakking kan goed worden ingezet als communicatiekanaal. Een verpakking kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een verhaal te vertellen of interessante feiten over de betreffende wijn, wijnhuis of verpakking zelf te delen. Ook kan de verpakking gebruikt worden om nieuws bekend te maken, zoals de lancering van een nieuwe ‘vintage' wijn of variëteit.
De beschikbare ruimte voor dergelijke profilering is sterk afhankelijk van de verpakkingsvorm. Een rechthoekige vorm heeft bijvoorbeeld vijf zichtbare oppervlakken en biedt meer communicatiemogelijkheden dan een ronde fles. Kartonnen verpakkingsmateriaal biedt tot slot een groot aantal druktechnische mogelijkheden om realistische en aansprekende afbeeldingen weer te geven.
Kijk voor meer informatie op www.tetrapak.com.
Foto: Fuoristrada Wines