HomeNieuws"Clean label voor iedere consument anders"

“Clean label voor iedere consument anders”

ift-logoEen sluitende definitie van ‘clean label' is er niet. Iedere consument heeft zijn eigen voorkeur. Fabrikanten houden bij productontwikkeling en de herformulering van producten rekening met clean label eisen. Maar aan welke eigenschappen zo'n product moet voldoen, is niet helemaal duidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de marktonderzoeksbureaus HealthFocus International en Innova Market Insights, gepubliceerd in Food Technology. Begrippen die een rol spelen bij clean label zijn: het weglaten van chemisch klinkende of kunstmatige ingrediënten en grondstoffen die veel bewerkingen hebben ondergaan. Andere interpretaties hebben te maken met transparantie en het duidelijk maken van de inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Volgens de onderzoekers speelt de perceptie van de mate waarin een product bewerkt is een rol. Die perceptie kan verschillen van de werkelijkheid. Zo wordt een light diepvriesmaaltijd ervaren als minder geprocessed dan een gewone diepvriesmaaltijd. Ook biologische yoghurt heeft volgens consumenten minder bewerkingen ondergaan dan reguliere yoghurt.

Bron: EVMI/NVC