De organisatie van Chep, één van 's werelds grootste leveranciers van lastdragers, is in 2008 flink opgeschud. Van een matrixorganisatie met de UK als epicentrum is Chep omgetoverd tot een landenorganisatie. “Klanten willen graag zeker weten dat ze geen vanzelfsprekendheidje zijn”, zegt country general manager Christoph Campe in een interview met Logistiek.nl.
Campe denkt nog vaak terug aan de veertig klantenbezoeken die hij in 2008 aflegde. Uitleggen wat Chep doet, waar de organisatie zich op focust en proberen in te spelen op de wensen van de klant staan centraal bij de leverancier van pallets en andere lastdragers. Zelf noemt Campe zijn bedrijf marktleider in pooling equipment. Zoals bij veel bedrijven gingen de gesprekken in het afgelopen jaar over de economische omstandigheden. Campe: “Dus is het dan aan ons om te laten zien dat we een stabiel bedrijf zijn. Stabiliteit trekt in tijden van onrust klanten aan.”
Berekeningsmodel
Toch gingen veel gesprekken ook over duurzaamheid. “Dat is de laatste twee jaar echt opgekomen als gespreksonderwerp. Daar moet je als leverancier over mee kunnen praten. We hebben een berekeningsmodel ontwikkeld om te zien hoe duurzaam een lastdrager is. Maar andere poolingbedrijven doen dat ook, het zal voor een prospect niet snel een reden zijn om voor ons te kiezen, het is meer een bevestiging en service naar onze bestaande klanten”, aldus Campe.
Beschikbaarheid
Met de fluctuaties van de economie en de stijgende en dalende vraag naar pallets en andere lastdragers is de beschikbaarheid van pallets ineens een actueel onderwerp geworden. Toch probeert Campe dat ‘plotseling actuele' iets af te zwakken. “Op Europees vlak hebben we vooral lange termijncontacten met onze klanten. Ook de planning doen we op Europees vlak. En een pallet gaat wel een tijdje mee als deze goed wordt onderhouden. De gemiddelde levensduur van een pallet is zo'n dertien jaar.” Het Europabreed denken, met daarbinnen dan de aparte landenorganisaties, wordt bevestigd door het contract dat Arla Foods afsloot met Chep. Het contract moet de exportstroom van het zuivel- en voedingsmiddelenbedrijf afdekken. Het gaat om de exportstroom van Denemarken en Zweden naar het Verenigd Koninkrijk en is een uitbreiding van de al bestaande contracten tussen Arla en Chep. Ook de Zwitserse retailer Migros en Coop Italië werden recent klant van Chep.
RFID pilot
RFID is ook absoluut een onderwerp waar de palletleverancier de vinger aan de pols houdt. Met Coca-Cola en retailer Rewe deed Chep vorig jaar al een pilot. “Het doel was vermijden van schade. Als je ziet hoeveel een pallet als het ware meemaakt in een keten is het vermijden van schade geen overbodige luxe.” Campe ziet voor RFID absoluut een toekomst. In elk geval in de automotive industrie. Daar zijn al 150.000 containers met tags uitgerust. Campe: “We denken daar zeker mee. Maar of het industriebreed ook echt gaat doorbreken, ik vraag het me af, de leesbaarheid van tags is cruciaal en moet honderd procent zijn.”
Bron: Logistiek.nl