Chocomel, een merk van FrieslandCampina, verpakt haar lang houdbare producten vanaf vandaag in de nieuwe innovatieve literverpakking van Tetra Pak, namelijk de TBA Edge® Bio-based. De drankverpakking is voor meer dan 80% gemaakt van plant-based materialen, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.
Het karton van de TBA Edge® Bio-based verpakking is geproduceerd uit het hout van verantwoord beheerde bossen, voorzien van het FSC-label. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen, met suikerriet als basis. De nieuwe verpakking levert een CO2-besparing tot 17% op, zo blijkt uit een levenscyclusanalyse van het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL. De nieuwe Chocomel-verpakking heeft bovendien een 4-sterren certificaat ‘Ok Biobased' van Vinçotte, de organisatie die wereldwijd vaststelt wat het aandeel hernieuwbare grondstoffen in een verpakking is.
Toegevoegde waarde
Luuk Hoskam, Brand Leader Chocomel bij FrieslandCampina: “Deze innovatieve verpakking past bij onze strategie. De purpose van FrieslandCampina – nourishing by nature – staat voor betere voeding voor consumenten en goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst. Een verpakking die gemaakt is van een maximale hoeveelheid natuurlijke, plant-based materialen, past daarbij.”
Stefan Follet, International Key Account Director FrieslandCampina van Tetra Pak: “Het karakteristieke drankkarton scoort nog steeds goed op het gebied van functionaliteit en schappresentatie. Deze plant-based versie geeft FrieslandCampina een uniek onderscheidend argument naar retailers om het zo geliefde Chocomel-merk te ondersteunen.”
Minder grondstoffenschaarste
Frank Vandewal (links), Environment Manager van Tetra Pak: “Wij zijn verheugd dat een toonaangevend merk als Chocomel kiest voor onze verpakkingen. De plant-based materialen die wij gebruiken kunnen opnieuw groeien en zij spelen daarom een belangrijke rol in het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.”
Chocomel kiest bewust voor het milieuprofiel van plant-based materialen als differentiator naar retail en consument en versterkt daarmee het duurzame imago van haar merk. Zij bouwt voort op het UTZ-label voor gecertificeerde cacao, het belangrijkste ingrediënt van deze drank.