Home Nieuws Bedrijven en personen BVP kent het geheim van goed verpakken en blikt terug op groei...

BVP kent het geheim van goed verpakken en blikt terug op groei van familiebedrijf

Joop van Bochove, ‘ome Joop' voor intimi, besloot in ‘59 als zelfstandige aan de slag te gaan. Omdat hij een aantal jaar gewerkt had als verkoper voor een drukkerij, was hij bekend met het geven van verpakkingsadvies. Op 1 januari 1960 schreef hij zich in bij de KvK om aan de slag te gaan in de verpakkingsbranche. Vanuit een klein pandje in Rotterdam leverde hij verpakkingen aan de detailhandel en AGF-branche (aardappelen, Groente en Fruit). Na een aantal maanden kwam zijn zwager Aart van Pel erbij en zo ontstond ‘Van Bochove & Van Pel', later afgekort naar het huidige ‘BVP'.

In de jaren die volgden groeide BVP gestaag. Er werd een nieuw magazijn in Rotterdam aangekocht, toen het pand ernaast en na nog een aantal verhuizingen in en om Rotterdam, settelde BVP zich in Dordrecht. Die groei ging, natuurlijk, niet vanzelf. “Toen we begonnen hadden we echt geen geld. Ik weet nog dat het hartje winter was en we met de kachel en lampen uit aan het werk waren. We droegen dikke jassen en werkten hard om het warm te krijgen. En toen we een aantal jaar bezig waren, kwam de oliecrisis. Dat was echt pittig. We waren namelijk net een beetje in opkomst bij de aardappelhandel in de Hoeksche Waard, maar door de crisis werd het lastig het op te nemen tegen de ‘grote jongens' in de verpakkingswereld. Lastig, maar niet onmogelijk, want uiteindelijk zijn veel van die aardappelhandelaren daar nog steeds klant bij ons! We hebben altijd de concurrentie het hoofd kunnen bieden door onze service. Toen, en nu.”

De gezinnen van beide heren hielpen vaak mee, inclusief de kinderen. Ome Joop: “Elke zaterdagochtend ging ik naar ‘de zaak' en nam dan de kinderen mee. Die vonden het heerlijk! Verstoppertje spelen in het grote magazijn, klimmen, slepen met grote pakken. En elke zaterdagmiddag gingen we er als gezin op uit. Als je veel weg bent, is het belangrijk dat je ook echt aandacht besteedt aan je gezin wanneer je er wel bent.” Van beide heren kwam één zoon uiteindelijk ook in dienst bij BVP toen ze volwassen werden. “Doordat we allemaal eigen taken hadden, konden we elkaar op die verantwoordelijkheden aanspreken. De samenwerking als familie was optimaal, en dat proefde de klant ook.”

“En toen, in 1996, was het de beurt aan de volgende generatie. Er stond een stevige basis op het moment dat wij ons meer terug trokken. Mijn zoon Leen en zijn neef Aart (zoon van mede-oprichter Van Pel) vormden toen de directie van BVP. Ik was 65 en vond het wel mooi geweest! ‘Ik bemoei me nergens meer mee', zei ik. En dat heb ik ook niet meer gedaan. Ik ging alleen nog elke maandag langs alle aardappel-jongens om de bestellingen op te halen. Die waren namelijk niet zo handig met computers enzo, weet je. De bestellingen leverde ik dan af op kantoor en de jongens op kantoor zorgden er dan voor dat de aardappel-jongens hun bestellingen op dinsdag ontvingen. Dat ging jaren prima! In 2010, toen was ik 77, heb ik gezegd: ‘En nu stop ik er echt mee!'.”

Tot 2011 heeft Leen van Bochove deel uitgemaakt van de directie van BVP. Nog steeds is hij werkzaam bij BVP.

www.bvp.nl