HomeDossiersDuurzaamheidBunzl zet met event weer stap richting duurzame toekomst

Bunzl zet met event weer stap richting duurzame toekomst

Vrijdag 12 mei 2023 organiseerde Bunzl Retail & Industry haar eerste MVO-event in het teken van (zwerf)afval. Het bedrijventerrein IJsseloord 2 is vervuild door (zwerf)afval. In plaats van weg te kijken en zich te ergeren aan het vervuilde straatbeeld, ontstond binnen het duurzaamheidsteam van Bunzl Retail & Industry het idee om samen een dag afval te prikken.

Believe is het maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid van Bunzl Nederland, dat als framewerk dient voor alle Nederlandse werkmaatschappijen van Bunzl. Believe kent vijf verschillende pijlers die allemaal te maken hebben met duurzaamheid en sociale gelijkheid. De pijlers zijn gebaseerd op het aanbieden van een duurzaam assortiment, het ontwikkelen van duurzame relaties met ketenpartners, de arbeidsomstandigheden van onze buitenlandse fabrikanten en de ‘happiness' van onze medewerkers.

“Zorg dragen voor onze medewerkers, dat vinden we belangrijk. Zo mogen onze collega's jaarlijks een MVO-dag opnemen om een goede daad te verrichten. Door een gezamenlijk MVO-event te organiseren, versterken we de band met elkaar”, vertelt Wilbert van Wachtendonk, Managing Director bij Bunzl Retail & Industry.

Het Believe-team, bestaande uit twaalf personen waarin verschillende disciplines van Bunzl Retail & Industry zijn vertegenwoordigd, wordt aangestuurd door Annelies Clements, Sustainability & Innovation Manager bij Bunzl Retail & Industry. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen belangrijk, het moet ook leuk zijn. Door met elkaar de straat op te gaan en er een gezellige dag van te maken, dragen we ons steentje bij aan de maatschappij en stimuleren we collega's en andere bedrijven op het bedrijventerrein, om ook in actie te komen voor een schone omgeving”, aldus Annelies Clements.

Bunzl Retail & Industry organiseerde deze dag samen met Judith Mingers, eigenaresse van Wasted About Waste. Judith zet zich in om (zwerf)afval te verminderen, door evenementen te organiseren om het opruimen hiervan leuk en luchtig te maken. Zo kun je bijvoorbeeld afval verzamelen tijdens een silent disco of prik je een bingokaart bij elkaar. Ook vertelt Judith meer over (zwerf)afval om meer bewustzijn te creëren over het gedrag van mensen op het gebied van vervuiling en de gevolgen daarvan.

Tijdens het event hebben collega's van Bunzl Retail & Industry via verschillende routes het bedrijventerrein schoon geprikt. Als afsluiting van het evenement, gaf Judith een workshop over hoe je van het verzamelde (zwerf)afval een nieuw product maakt. “Tijdens de HAS Food Experience 2023, waar Bunzl Retail & Industry partner van is, hebben Annelies en ik elkaar leren kennen. We hadden een fijn gesprek en ik vond het goed om te horen dat deze organisatie veel bezig is met duurzaamheid. Bunzl Retail & Industry is mijn eerste grote opdrachtgever. Dit event en de samenwerking met Bunzl Retail & Industry was voor mij een groot succes!” besluit Judith Mingers.

www.bunzl.nl