Dat er muziek zit in zelf gebrouwen speciaalbier, dat weten ze bij Brouwerij ’t IJ al sinds 1985. In dat jaar richtte muzikant Kasper Peterson het bedrijf op, nadat hij kennis had gemaakt met bijzondere Belgische bierstijlen. Nog voordat Craft Beer in Nederland een echte hype werd, besloot Peterson om zelf zijn eigen bier te brouwen. Met succes.
Na een onstuimige start in een kraakpand, betrekt Peterson met zijn kleine brouwerij het leegstaande Gemeentelijke Badhuis Funen in Amsterdam. Een ideale locatie voor een bierbrouwerij, vanwege het uitgebreide watertoe- en afvoersysteem en de reeds aanwezige stoomgenerator. Peterson maakt snel naam met zijn brouwerij en opent ook een proeflokaal en een terras. Het badhuis, met molen De Gooyer als markant herkenningspunt, groeit uit tot een geliefde ontmoetingsplek voor Amsterdammers en bovenal tot een bierbrouwerij met steeds meer verschillende bieren.
Nieuwe bierstijlen
In 2005 zet Peterson een punt achter zijn creatie en geeft het stokje over aan Bart Obertop en Patrick Hendrikse. Zij zetten de traditie van eigenzinnig lekker bier brouwen door met de introductie van nieuwe bierstijlen, zoals de I.P.A. en diverse pale ales. En ook dat vindt zijn weerklank in de hoofdstad.
De brouwerij aan de Funenkade kan de vraag naar IJbier niet langer aan, waarop in januari 2013 een tweede locatie wordt geopend. In de brouwerij aan de Funenkade wordt nu het tapbier voor het proeflokaal gebrouwen. Zo’n 700 meter verderop, aan het Zeeburgerpad, het bier voor fusten en flessen.
Slimme verpakkingsoplossing
“In 2012 zijn wij van statiegeldflessen overgestapt naar one-way flessen. Hierdoor waren kratten overbodig geworden en zijn we op zoek gegaan naar een duurzame verpakkingsdoos”, vertelt Operationeel Manager Tim Hendriks.
“Omdat wij ons bier in een speciale opwarmkamer laten nagisten, zochten we een partij die een verpakkingsoplossing kon bedenken die daar rekening mee hield. Zo zijn we bij DS Smith terechtgekomen. DS Smith heeft voor ons een golfkartonnen doos ontwikkeld met goed gekozen gaten, die zelfs bij het stapelen op een pallet altijd perfect op elkaar aansluiten. Hierdoor bereikt de warme luchtstroom eenvoudig de middelste dozen op het pallet en kan ook het bier in die dozen goed nagisten.”
Elegante geschenkverpakkingen
Volgens Tim Hendriks was deze verpakkingsoplossing de opmaat tot een intensieve relatie met DS Smith. “Na die transportdozen heeft DS Smith onze geschenkverpakking voor zes flesjes ontworpen en ook onze tweede geschenkverpakking voor drie flesjes bier met glas. Daar hebben ze echt een hele mooie, elegante oplossing voor bedacht. Zo’n glas is natuurlijk breekbaar, maar in de verpakking van DS Smith zijn zowel het glas als de flesjes bier veilig en mooi verpakt.”
“Ja, op het gebied van verpakkingen is DS Smith wat ons betreft echt toonaangevend. Wij zijn de afgelopen jaren gegroeid van 4.500 hectoliter naar 35.000 hectoliter. Veel verpakkingsideeën die daaruit voortvloeiden hebben we samen met DS Smith uitgewerkt. Dat geeft enorm veel vertrouwen voor de toekomst”, concludeert Tim Hendriks.
Kijk voor meer informatie op www.dssmith-packaging.nl.