Home Dossiers Design Brouwerij Bavaria viert 300-jarig bestaan met nieuwe fles van O-I

Brouwerij Bavaria viert 300-jarig bestaan met nieuwe fles van O-I

Owens-Illinois (OI), ‘s werelds grootste producent van glasverpakkingen, kondigt met trots aan dat O-I ter gelegenheid van het 300-jarige bestaan van de brouwerij Bavaria een nieuwe bierfles heeft ontwikkeld en deze als alleenleverancier ook produceert. De introductie van het nieuwe design is alweer een mijlpaal in de rijke geschiedenis van de familiebrouwerij.

De familie Swinkels is sinds 1719 eigenaar van Bavaria. Ter gelegenheid van dit jubileum lanceerde de brouwerij een nieuwe bierfles. Daarenboven ontving het bedrijf in april dit jaar het predicaat Koninklijk. Sindsdien heet de groep Royal Swinkels Family Brewers. Ter gelegenheid van dit jubileum lanceerde de brouwerij een nieuwe bierfles. O-I was van het begin af aan betrokken bij het ontwerpproces en zorgde er tevens voor dat de nu reeds iconische fles technisch uitvoerbaar zou zijn.

“Innovatie en kwaliteit hebben bij Bavaria door de geschiedenis heen altijd centraal gestaan”, zegt Patrick Waegemakers, Segment Manager Beer, Spirits and Wines Packaging Benelux. “Dat is bij de zevende generatie van de Familie Swinkels, die nu het bedrijf leidt, niet anders. De afgelopen twee jaar heeft O-I samengewerkt met zowel het bedrijf als met het designbureau om een nieuwe, innovatieve, eigen model 30 cl bierfles te ontwikkelen. Het was een intensief proces waaraan het hele O-I team, waaronder het team van de glasfabriek in Leerdam, zijn kennis en ervaring heeft bijgedragen, met een fantastisch eindresultaat.”

De nieuwe, donkerbruine fles heeft een moderne look en straalt de passie voor bier uit van de familie Swinkels. Opvallend is de lange, strakke hals met daarin het welbekende Bavaria-kompas in embossing. Ook het etiket is aangepast en er wordt nu gebruik gemaakt van de kleur Royal Blue, een directe verwijzing naar het predicaat Koninklijk. De eigentijdse uitstraling past perfect bij het Bavaria van nu.

“Het geeft altijd een extra dimensie wanneer je als voorkeursleverancier wordt gevraagd voor een dergelijk uniek project, dat maar eens in de zoveel tijd voorkomt”, voegt Patrick Waegemakers toe. “Wij zijn dan ook bijzonder trots dat we hebben meegewerkt aan de totstandkoming van deze meermalige 30 cl bierfles voor Bavaria.”

Florent Renders, Manager Consumer Marketing bij Royal Swinkels Family Brewers, zegt over de samenwerking: “We zijn heel blij met het partnership met O-I. Binnen het gehele designtraject was de flesvorm de grootste puzzel. Hoe gaan we hem tegenover de oude standaard BNR fles, aspirationeler, doch herkenbaar Bavaria en tegelijkertijd ook passend bij het design en handelbaar voor de lijnen in de brouwerij houden? Daar is niet een compromis uit gekomen, maar een ultiem mooie trotse fles. En daar zijn wij dan weer trots op.”

www.o-i.com