Home Nieuws Bedrijven en personen Brainpack weer een succes

Brainpack weer een succes

Niemand kan er meer omheen: duurzaamheid. Maar welke mogelijkheden zijn er nou allemaal? Hoe pakken we het nu écht aan? Houden we onze business future-proof? En wat is onze rol in de circulaire economie? Tijdens Brainpack2013 stond het thema ‘Realizing Circular Concepts' centraal waarin samen met experts, inspirators en vooral elkaar de mogelijkheden van de circulaire economie werden toegelicht. Brainpack2013 werd een bijzondere dag met lezingen boordevol inspiratie en informatie, waardevolle netwerkmomenten, showcases van circulaire economie-proof producten en een borrel en diner door lokale ondernemers.

Gé Moonen – Moonen Packaging

Gé behoeft natuurlijk weinig toelichting en is al bijna 25 jaar het boegbeeld van een uniek familiebedrijf met duurzame waarden in het DNA, waar de klant nog echt koning is. Als initiator van Brainpack2013 wordt niet alleen Moonen Packaging, maar ook u klaargestoomd voor een collectieve, circulaire revolutie in de verpakkingsindustrie. “De kern van mijn verhaal: je moet niks vooruitschuiven. Voorkomen is beter dan genezen. We moeten onze kinderen helpen met dingen bedenken die hen vooruithelpt. Daarom organiseer ik Brainpack: Ik wil mensen inspireren anders te denken, óm duurzaam te denken.”

Marieke van der Werf – Circular Economy

Een duurzame duizendpoot, dat is Marieke van der Werf. Als voormalig CDA-lid in de Tweede Kamer en ervaren zelfstandig ondernemer heeft zij als geen ander inzicht in hoe bedrijfsleven én overheid kunnen en moeten samenwerken om een circulaire economie te stimuleren. “Circulaire economie is het vervolg op Cradle to Cradle, en kijkt verder dan alleen het product. Belangrijk hierbij is dat we op een goede en gezonde manier om moeten gaan met de grondstoffen die nu nog in de aarde zitten. Waar moeten we dan rekening meehouden? De manier waarop we deze grondstoffen kunnen delven. De erbarmelijke omstandigheden en het is niet oneindig. Dus dat moet slimmer! Het gaat dus om de herwaardering van dit materiaal naast re-use en recyclen. En als we gaan recyclen dan moeten upcycelen en niet downcycelen om de cirkel gaande te houden. Dit behoeft een ander belief system.”

André Kuipers – Wees zuinig op onze planeet

Op 30 april jongstleden was astronaut André Kuipers één van de wapenkoningen van Koning Willem-Alexander, en niet voor niets natuurlijk. André is inmiddels de Nederlandse belichaming van een balans tussen het bewaken van de onschatbare waarde van onze planeet en het exploreren van de ongekende mogelijkheden van technologie. “In het ruimtestation heeft iedereen z’n specialiteit en/of taak. Ik richtte mij op de watervoorziening in het ruimteschip. We recycleden water. En dat betekent, ál het vocht; zweet, condens, urine etc. wordt opgevangen. En dit vocht wordt uiteindelijk omgezet in water. Water is belangrijk, het is niet alleen noodzakelijk vocht, maar water zorgt ook weer voor zuurstof.”

Ynzo van Zanten – Small choices, big impact

Als koning van de small choices weet Ynzo als geen ander een publiek (zoals bij TEDxBreda) te overtuigen van hun kracht om zelf een verandering in gang te zetten. Met een trackrecord in de strategie rondom duurzaamheid van hier-tot-ginder weet Ynzo waar hij het over heeft. Small choices betekent natuurlijk gewoon big impact. “Duurzaamheid gaat in mijn optiek om drie dingen: Rethink, Redesign en React. We moeten niet consuminderen, maar juist consuslimmeren. Verduurzamen kan op een positieve manier, we moeten het allen slimmer en leuker maken. Denk bijvoorbeeld aan Holle Bolle Gijs. In de Efteling vind je geen papier op de grond…Waarom? Men wordt gemotiveerd om het schoon te houden. En wat voor deze levenshouding nodig is, is gewoon lef en simpelweg doen! Of zoals Einstein zegt: ‘We don’t need to be perfect to do good'.”

Anne Walraven – Future Fuel

De jongste dame ooit met een Duurzaam Lintje, dat is Anne Walraven. En niet onterecht, want deze jonge social innovator zet zich al jaren in voor een duurzame en eerlijke wereld. Maar wel op haar manier. Zo runt ze nu Future Fuel, een baanbrekend journalistiek project waarbij ze thought leaders over de hele wereld opzoekt met een rugzakje vol ingestuurde publieksvragen. Zo heeft iedereen plots toegang tot kennis en inspiratie. “Na mijn afstuderen kwam ik in een gat terecht. Ik stond daar met mijn idealen en dromen, maar er waren ‘nul' vacatures voor hetgeen ik wilde doen. Mijn grootste angst was dat ik bankier zou worden… ‘Dat nooit!' Dus ik heb iets anders bedacht: Ik reis de hele wereld over om rolmodellen (zoals Paul Gilding of Jane Goodall) te interviewen. Ik had totaal geen ervaring, maar ik ben het gewoon gaan doen. En de essentie voor mij is dat het de kracht laat zien van de oude generatie en de potentie van de jonge generatie én waar deze werelden elkaar ontmoeten. En hoe een meisje van 27 jaar uit Amsterdam dit allemaal financiert? Grotendeels via crowdfunding: ik verkoop de vragen (en antwoorden) die ik stel en hiermee dus kennis.”

Mark Aink – Storytelling

Na jarenlange ervaring in het bouwen en communiceren van een scala aan merken, besloot Mark zich met NATIVE CIRCLES te focussen op merken who give a fuck. Tijdens Brainpack2013 deelde hij hoe je dat nou doet, een boodschap helder overbrengen en duurzaam aan je merk bouwen. Niet vertellen wat je doet, maar waarom je iets doet. “Je bent hartstikke gek! En je moet ook gek zijn, wil je goede ideeën bedenken. Het kenmerk van goede ideeën is dat het goodwill genereert. Als je een goed verhaal hebt, neem je mensen daarin mee. Als je een goed idee hebt en je staat en gaat ervoor, krijg je mensen mee. Dat is de kracht van gek genoeg zijn.”

Kijk voor meer informatie op www.moonenpackaging.nl en/of www.brainpack.nl.