Friedbert Klefenz, directeur van Bosch Packaging Technology, ziet de toekomst positief tegemoet. “Mei 2011 was het keerpunt in de recessie. Ondanks de verbetering die vorig jaar al plaatsvond, konden sommige bedrijven de klap van de crisis niet te boven komen. Nu is echter het keerpunt aangebroken waarop de wereldeconomie uit de recessie komt”, aldus Friedbert Klefenz.
Het feit dat Bosch zich wel door de crisis heeft geslagen kwam volgens de directeur van Bosch Packaging Technology voor een belangrijk deel doordat de sterke marktpositie van het bedrijf in Azië en Latijns-Amerika de moeilijke omstandigheden in de markten van Europa en Noord-Amerika compenseerde. “Meer dan 20% van onze huidige aanvragen komen uit landen met opkomende markten. Een groot deel daarvan ligt in Azië”, zegt Friedbert Klefenz in een artikel op de website van Food Production Daily. China is momenteel het derde grootste land voor de verkoopcijfers van Bosch; 8% van de wereldwijde verkoop vindt daar plaats. Op de eerste plaats staat de VS met 20%, gevolgd door Duitsland met 14%.
Door het grote aandeel van China gaat Bosch nu de omvang van de fabriek in Hangzhou verdubbelen naar een oppervlakte 9.000 m2. Ook in India wordt verder aan de weg getimmerd met de bouw van een nieuwe fabriek met een grootte van 33.000 m2. Deze fabriek zal gaan leveren aan de markten van India en andere landen in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Afrika.
Friedbert Klefenz voegt toe dat de nieuwe handel in de opkomende markten niet de enige factor is geweest die het bedrijf door de crisis heeft geholpen. Hiervoor was namelijk het bestaande portfolio ook erg belangrijk. Door beide factoren heeft Bosch vorig jaar een omzet van € 717 miljoen gehaald. Daarmee is de omzet van voor 2008 en dus vóór de crisis overstegen.
Dit jaar is Bosch wederom druk bezig met het verbeteren en uitbreiden van het marktaandeel van het bedrijf. Zo heeft Bosch in april twee zakenunits geopend: één voor Confectionary and Food die zich op bestaande projecten in deze segmenten zal richten en één voor Liquid Food in Waiblingen, Zuidwest-Duitsland. Deze tweede unit zal zich voornamelijk richten op de productie van steriele flow-wrappers, folies en sluitingen. Dit omdat de vraag naar steriele machines en clean-fill thermoformers steeds toeneemt.
Kijk voor meer informatie op www.boschpackaging.com.
Bron: Food Production Daily