Ondanks de recessie wist Bosch Packaging Technology haar omzet in 2009 en 2010 met 2% te doen stijgen tot € 717 miljoen. Door het uitbreiden van haar marktaandeel in opkomende economieën wist het bedrijf de stagnerende verkoop in de Westerse wereld te componseren. Ook in het 125ste jaar van het bestaan van het bedrijf stijgt de omzet en Friedbert Klefenz, directeur van Bosch Packaging, ziet de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet.
Met het oog op de toekomst staan zowel overnames als innovaties op de planning van het bedrijf. “De innovaties worden gedreven door verschillende trends. Zo spelen we in Japan, de Verenigde Staten en Europa in op de vraag naar kleinere verpakkingen, terwijl in opkomende landen als China en India grotere verpakkingen juist populair zijn. Het zijn andere werelden en daar spelen we op in”, zegt Friedbert Klefenz in een interview op de website Packagingnews.co.uk.
Bosch Packaging Technology richt zich, in tegenstelling tot wat de naam van het bedrijf doet vermoeden, naast verpakkingsmachines ook op verwerkingsmachines. “We focussen ons op de gehele keten van onze klanten in de farmaceutische en de voedingsindustrie, dus van verwerkingstechnologie tot primaire en secundaire verpakkingen. We richten ons dus niet enkel en alleen meer op verpakkingstechnologie”, zegt Friedbert Klefenz in het interview.
Waar het bedrijf over 125 jaar staat, vindt hij moeilijk te zeggen. “We richten ons op mensen en dat zullen we ook altijd blijven doen. De technologiën die we ontwikkelen moeten een positieve invloed hebben op hoe mensen leven. Verpakkingen hebben die invloed en passen dus helemaal in onze filosofie. Daarnaast willen we ons nog meer gaan richten op groene technologieën, iets waar verpakkingen ook weer goed in passen”, besluit Friedbert Klefenz.
Kijk voor meer informatie op www.boschpackaging.com of klik hier om het volledige artikel te lezen (Engelstalig).
Foto: Messe Duesseldorf